Det var midt om natten, da skærmen med patienternes hjertestatus slukkede. En fejlmeddelelse tonede frem, og det stod klart, at systemets harddisk var gået ned.
Denne farlige hændelse på det svenske Sahlgrenska Universitetssygehus forrige sommer har fået den svenske sundhedsstyrelse til at kritisere GE Healthcare, der stod bag det mangelfulde it-udstyr.
»Hvis patientens hjerte flimrer eller stopper med at slå, skal man hurtigt gribe ind. Hvis systemet ikke viser, hvordan patienten har det, så er der en stor risiko for, at patienten ikke får behandling,« siger Mats Ohlson fra den svenske lægemiddelstyrelse.
GE Healthcare havde ikke sørget for redundans og derudover ikke sørget for ordentlige instruktioner, mener Sundhedsstyrelsen.
Derudover mener styrelsen, at GE Healthcare burde have været ansvarlig for ordentlig støtte til systemet.
Det afviser GE Healthcare dog, men firmaet har for nyligt forbedret sine instruktioner.
»Vi har gjort det klart for alle vores kunder, at understøttelse af udstyret er vigtig, præcis som alle andre former for data-udstyr,« siger Conor McKechnie, der er presseansvarlig for GE Healthcare.
Det indebærer at udskifte harddiske hvert tredje år og at rense ventilationen en gang om året.
Ved hændelsen i sommeren 2006 blev problemet løst ved at flytte patienter til andre afdelinger.