Salget af PC'ere er i nedgang. Således faldt salget med 15 procent i 2. kvartal af 2002. Ifølge senioranalytiker Anders Elbak fra analysebureauet IDC Nordic har mange selskaber indset, at de ikke har brug hele tiden at købe større og bedre maskiner for at kunne få kontor-programmerne til at fungere. Og derfor tror han heller ikke, at markedet for PC'ere vil vise stor vækst i fremtiden, forklarer han til Berlingske Tidende.
Nedgangen er i høj gået ud over HP og Compaq, som efter fusionen er gået væsentligt tilbage.
"Køberne er afventende over for, om det ny-fusionerede firma vil droppe dele af produktionen. Derfor har mange formentlig ventet med at købe nyt," vurderer Anders Elbak.
Hvor meget HP er gået tilbage, vil Anders Elbak ikke uddybe nærmere.
Også IBM og Fujitsu-Siemens har mistet markedsandele i det seneste kvartal. Salget i Europa, Mellemøsten og Asien er gået 17,8 procent tilbage for IBM, mens Fujitsu-Siemens kan notere en tilbagegang på 10,6 procent. Eneste mærke blandt de helt store navne, der kan notere fremgang, er Dell, der er gået 5,4 procent frem.
Ifølge analysebureaet Gartner Dataquest går tendensen mod, at folk i højere grad køber billige computere.