Efter stabilt at have haft en markedsandel på fire procent det sidste års tid, er Apple i tredje kvartal af i år kommet op på seks procent af solgte computere på det danske marked. Dermed er Apple kravlet op på en femteplads på ranglisten over det mest solgte mærker og kravler fortsat op og er tæt på at overhale Dell, der har otte procent af markedet.
»Man taler om en Ipod-effekt, der får flere til at købe Apples computere. Tidligere var det kun en særlig gruppe af kunder, der købte Apple, men nu kan vi ikke længere putte dem ind i en særlig Applekasse,« siger analytiker hos analysefirmaet IDC Anders Elbak.
Ifølge ham er der tre grunde til Apples succes. For første er Apple et af de stærkeste brands på computerområdet. For det andet oplever brugerne ikke de samme kompatibilitetsproblemer som tidligere. Endelig er der i dag flere forhandlere, der sælger Apples computere end tidligere.
»Det begynder at blive de brede segmenter, der køber Apple,« siger Anders Elbak.
Hos Appleforhandleren Humac ser retail- og marketingmanager Morten Bo Andersen samme tendens. hvor det for fem år siden kun var folk, der arbejdede film, lyd og grafik samt studerende der købte Apple, kan selv it-teknikere i dag finde på at købe Apple
»Der er ikke længere nogen, der ikke gider købe Apple. Vi oplever ingen, der vælger mærket fra,« siger Morten Bo Andersen.