Konsulent- og support-afdelingen, også kaldet Microsoft Service, tager i enkelte tilfælde sager selv, siger afdelingens leder, Lars Nørgaard:
»Men vores priser er typisk højere end partnernes - hvilket skyldes, at vi ikke ønsker at konkurrere med dem. Hvis vi alligevel er oppe mod en partner i den konkrete budsituation, og vi tror, at partneren er klædt godt på til opgaven, så vil vi typisk vælge at trække os,« siger han.
Oprustningen af konsulentafdelingen skyldes et ønske at sætte gang i flere såkaldte fyrtårnsprojekter - potentielt højt profilerede kundesager på nye områder, hvor Microsoft ikke i forvejen har referencer.
»Fyrtårns-projekter tager vi altid sammen med partnerne,« siger Lars Nørgaard.
Microsoft forventer, at den øgede konsulentstab vil bidrage til vækst på enterprisemarkedet og endnu flere ansættelser blandt partnerne.
Konsulentafdelingen skal ifølge Lars Nørgaard være selvfinansierende, men først i indeværende regnskabsår er det lykkedes afdelingen at få sorte tal.
Microsoft Services er fokuseret på projekter i enterprise-klassen. Den totale projektsum, der inkluderer hardware, software og services, spænder typisk fra 3-5 millioner kroner og i visse tilfælde helt op til trecifrede millionbeløb. Microsoft Services' andel af projekterne udgør typisk 1 til 10 millioner kroner. Alene i andet halvår 2005 løste gruppen opgaver for en bred vifte af de største danske virksomheder i samarbejde med 14 forskellige partnere, oplyser selskabet.