3G-mobilselskabet 3 henter kun 14 procent af sin omsætning fra datatrafik. Det viser nye tal, som konsulentfirmaet Gartner har fremlagt. Til sammenligning står datatjenester i gennemsnit for 20 procent af omsætningen hos GSM-operatører.
Selvom det Hutchison Whampoa-ejede selskab 3 nu har rundet 3,3 millioner kunder i syv lande - heraf 50.000 i Danmark - sætter de nye tal spørgsmålstegn ved selskabets evne til at få kunderne til at bruge 3G-nettets unikke muligheder som videotelefoni og hurtig netadgang.
Det er netop muligheden for hurtig dataoverførsel, som er hovedargumentet for det nye 3G-mobilnet. Hvis telefonen kun bruges til almindelig telefoni forsvinder fordelen i forhold til det konventionelle GSM-net.
Gartner henviser desuden til, at 3 ikke har oplyst antallet af ikke-aktive kunder. Derfor skal kundetallet på 3,3 millioner læses med forbehold.
Ifølge Gartner har 3 haft problemer med dårlige telefoner, netværksfejl, ustabile servere og dårlig kundeservice i alle de lande, hvor selskabet har lanceret sin 3G-tjeneste.
Udfordringen for selskabet bliver at fastholde sin vækst, efterhånden som andre teleselskaber kommer på banen med 3G-net, mener Gartner.
Men de enorme investeringer kan kun hentes hjem, hvis kunderne rent faktisk bruger de nye og dyre datatjenester.