Den elektroniske post gør for første gang et stort indhug i postens lukrative brevforretning. Det skriver Jyllands-Posten i dag, efter at Post Danmarks halvårsregnskab blev offentliggjort torsdag.
Post Danmark står i det hele taget til en markant tilbagegang i både omsætning og overskud. Og den elektroniske post får en del af skylden.
- Der er ingen tvivl om, at den almindelige erhvervsmand i dag har færre breve på sit skrivebord på grund af den stigende elektroniske kommunikation, siger Helge Israelsen, der er administrerende direktør for Post Danmark til Jyllands-Posten.
Men det er ikke kun e-post, der presser Post Danmark. Selskabet sender også færre pakker, reklamer og blade.
Post Danmarks overskud før skat faldt i første halvår med mere end 100 millioner kroner, fra 379 mio. kr. i første halvår af 1999 til 276 mio. kr. i samme periode i år. Omsætningen steg med beskedne 1,7 procent til 5,5 mia., hvilket ligger langt under ledelsens mål på 4 procent.
Post Danmark har nu nedjusteret forventningerne til hele årets resultat, skriver Jyllands-Posten.