Fremover kan udbyderne af 3G-telefoni binde kunderne i 12 måneder, når de køber en 3G-telefon. Dermed bliver den tid, der skal gå før kunderne kan få "låst" telefonen op og bruge den i forbindelse med et abonnement hos en anden teleudbyder, dobbelt så lang på 3G-telefoner som på almindelige GSM-mobiltelefoner.
Det er Konkurrencestyrelsen, der på baggrund af en ansøgning fra teleselskabet 3, har givet grønt lys til den længere bindingsperiode.
Styrelsen lægger vægt på, at bindingsperioden på 3G-telefoner som hovedregel er 12 måneder i de andre europæiske lande, der har bindingsperioder, og at en lang bindingsperiode i de andre lande har været med til at fremme udbredelsen af 3G-teknologien.
Med en lang bindingsperiode øges selskabernes mulighed for at tjene penge på det almindelige forbrug i bindingsperioden. Det vil tilskynde 3G-udbyderne til at øge tilskuddene ved køb af 3G-telefoner, mener Konkurrencestyrelsen.
Resultatet af den længere bindingsperiode skulle derfor gerne blive, at 3G-teknologien bliver hurtigere udbredt og konkurrencen med de traditionelle mobiltelefoner bliver skærpet.
Konkurrencestyrelsens tilladelse til 12 måneders binding er givet under forudsætning af, at kunderne fortsat også kan erhverve 3G-telefoner uden at skulle binde sig for en bestemt periode. Samtidig skal selskaberne skilte klart og tydeligt om vilkårene for bindingsperioden, herunder muligheden for at få låst telefonen op i bindingsperioden.