3G-kunder kan bindes i 12 måneder

Konkurrencestyrelsen har givet 3G-mobilselskaberne lov til at binde kunderne i 12 måneder mod normalt seks måneder. Det skal være med til at fremme 3G-teknologiens udbredelse.

Fremover kan udbyderne af 3G-telefoni binde kunderne i 12 måneder, når de køber en 3G-telefon. Dermed bliver den tid, der skal gå før kunderne kan få "låst" telefonen op og bruge den i forbindelse med et abonnement hos en anden teleudbyder, dobbelt så lang på 3G-telefoner som på almindelige GSM-mobiltelefoner.

Det er Konkurrencestyrelsen, der på baggrund af en ansøgning fra teleselskabet 3, har givet grønt lys til den længere bindingsperiode.

Styrelsen lægger vægt på, at bindingsperioden på 3G-telefoner som hovedregel er 12 måneder i de andre europæiske lande, der har bindingsperioder, og at en lang bindingsperiode i de andre lande har været med til at fremme udbredelsen af 3G-teknologien.

Med en lang bindingsperiode øges selskabernes mulighed for at tjene penge på det almindelige forbrug i bindingsperioden. Det vil tilskynde 3G-udbyderne til at øge tilskuddene ved køb af 3G-telefoner, mener Konkurrencestyrelsen.

Resultatet af den længere bindingsperiode skulle derfor gerne blive, at 3G-teknologien bliver hurtigere udbredt og konkurrencen med de traditionelle mobiltelefoner bliver skærpet.

Konkurrencestyrelsens tilladelse til 12 måneders binding er givet under forudsætning af, at kunderne fortsat også kan erhverve 3G-telefoner uden at skulle binde sig for en bestemt periode. Samtidig skal selskaberne skilte klart og tydeligt om vilkårene for bindingsperioden, herunder muligheden for at få låst telefonen op i bindingsperioden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere