Med gratis software fra IBM og AT&T kan virksomheder og privatpersoner kontrollere hvordan følsomme oplysninger bliver håndteret. IBM har frigivet programmet Tivoli Privacy Wizard, som omdanner virksomhedens nedskrevne retningslinier for omgang med kundedata til elektroniske regler.
Programmet kan eksempelvis bruges til at forhindre at medarbejdere kan bruge kundens adresse til andet end forsendelse af produkter, fortæller IBM. Tivoli Privacy Wizard kan hentes på IBM's hjemmeside.
AT&T's nye gratis program Privacy Bird er rettet mod den almindelige internet-bruger, som kan indstille sine individuelle kriterier for behandling af data. Privacy Bird understøtter den nye Platform for Privacy Preferences (P3P) og viser et grønt ikon, hvis websitet matcher med brugerens P3P-kriterier, og et rødt ikon, hvis det ikke er tilfældet.
Privacy Bird kan f.eks. advare brugeren, hvis websitet sælger navn og adresse til tredjepart eller bruger helbredsoplysninger til markedsføring - men det kræver, at website-indehaveren oplyser om dette i en P3P-fil.
Links: