Populær dansk app går betalingsvejen - ny investor på vej

Endomondo har nu betalings-app til Android og Blackberry - til gengæld må iPhone vente.

Knap en uge efter at danske Endomondo lancerede deres første betalings-applikation til motionstjenesten, nærmer salget sig de 1000 styks premium-apps til en pris på 22 kroner stykket.

Det forklarer Mette Lykke, medstifter af Endomondo.

"Den har solgt en lille smule mere, end vi havde forventet," siger Mette Lykke til ComON.

Samtidig går der rygter om, at firmaet nu har en ny investor på plads. Endomondo har allerede mindre investorer, blandt andet tidligere elite-sportsfolk, men firma-ledelsen sagde i sidste årsregnskab fra september, at en ny investor skulle være på plads inden udgangen af i år. Mette Lykke vil dog ikke kommentere rygterne om den nye investor.

Opdateret: Læs mere om investoren her.

De 1000 styks er et lille antal i forhold til de næsten 1,5 million gratis-apps, som Endomondo-brugere verden over indtil videre har hentet. Endomondo barsler med en ny gratis-version, som indeholder reklamer for betalings-versionen. Den nye app vil vise, hvilke funktioner en premium-udgave har, men kunden vil ikke kunne bruge funktionerne uden at betale. Dermed bliver den populære og højt-ratede gratis-app et udstillingsvindue for betalingsversionen.

 

iPhone kommer bag i køen

Premium-udgaven findes indtil videre til Android og Blackberry. Hvor andre firmaer først har kastet sig over iPhone, så gav den prioritet ikke mening for de danske endos. iPhone-brugere må vente til januar med at få en betalingsversion.

Andre kaster sig over iPhone først, så siden Android, Symbian, og hvad vi ellers har. Hvorfor har I ikke satset på iPhone først?

"Det har vi ikke, fordi det ikke er den platform, vi får flest download på. Vi har valgt, at de første skal være dem, hvor vi er størst på, og det er ikke iPhone," siger Mette Lykke.

Hun vurderer, at da Endomondo kom på iPhone, havde andre konkurrenter allerede tilgængelige apps på platformen og havde derfor taget en del af markedet. På Android og Blackberry havde Endomondo til gengæld mere plads at lege på, fordi der ikke var så mange alternativer til den danske motions-app. Endomondo har dog ambitioner om at vokse på iPhone og har netop i weekenden fået frigivet en ny gratis-app til iPhone med nyt design og nye funktionaliteter.

Når det kommer til Android, har det også hjulpet, at applikationen har været "featured" og derfor én af 20 applikationer, som Google gratis viste i Android Market.

"Det betyder, at vi får fire-fem gange så mange downloads som ellers," forklarer Mette Lykke.

 

Ny investor på vej

Endomondo var blandt de lidt mere end 30 danske it-iværksætterfirmaer, der var indstillet til at deltage i konkurrencen ComON Tech Guld. Firmaet landede dog ikke blandt de 10 firmaer i finalen, blandt andet fordi det stadig var usikkert, hvordan de skulle tjene penge på deres gratis tjenester og dermed hente penge hjem til investorerne.

De sidste tre år har firmaet haft underskud, men i 2011 har Endomondo planer om at nå break even, forklarer Mette Lykke. Pengene skal tjenes på premium-applikationer, salg af sports-udstyr i shoppen, salg af tjenester til firmaer (holdkonkurrencer oa.). Derudover har Endomondo planer om at indføre et premium-abonnement til hjemmesider, hvor sports-freaks får endnu flere tjenester.

"Alt, der er gratis i dag, bliver ved med at være gratis. Det er kun nye ting, der er dedikeret til entusiasten, der koster," fortæller Mette Lykke.

Hun kan ikke fortælle, hvor Endomondo skal hente flest penge hjem, men hun mener, at shoppen har et stort potentiale, hvis virksomheder begynder at købe sportstøj til medarbejderne gennem Endomondo.

"Det er naturligt, hvis medarbejderne i forvejen bruger vores service til trackingen, og dermed kan webshoppen potentielt blive vældigt stor," mener Mette Lykke.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere