Søgegiganten Google har offentliggjort, at selskabet inden for kort tid vil introducere en forhandlerkanal for salg af det webbaserede kontorsoftware Google Apps Premier Edition, som inkluderer funktioner som mail, chat, tekstbehandling, regneark og sikkerhedsfunktioner. Det skriver ComONs søsteravis CRN.
Google udfordrer dermed Microsofts bebudede satsning på webbaserede kontorsystermer.
Google-forhandlere skal tilbydes 20 procents rabat og mulighed for at opnå løbende omsætning for Google Apps, som firmaet indtil nu fortrinsvis har solgt direkte til sine kunder.
Kommende Google-partnere skal belønnes med en et honorar på 10 dollar ud af den årlige abonnementspris på 50 dollar pr. bruger. Forhandlerne vil også få mulighed for at tilføje egne services, som de kan fakturere til sig selv.
Google forventer ifølge Google Apps kanalchef Stephen Cho, at kunne levere de første services via partnere så tidligt som i marts i år.
Cho forventer at kunne tiltrække forhandlerpartnere, som ikke har tålmodighed til at vente på Microsofts webbaserede modstykke til Office-pakken, som er lovet klar i løbet af 2010.
En række forhandlere, som det amerikanske CRN (tidliere: Computer Reseller News) har talt med er dog skeptiske over for Googles muligheder for at slå igennem i salgskanalen. Amerikansk CRN peger dog på, at det ikke så meget er udsigten til en abonnementshonnorar, der kan være tiltrækkende for forhandlere. Derimod åbner muligheden for at lade Google Apps indgå som en del af større infrastrukturløsninger for at styrke forhandlernes forretning på længere sigt.