Da Obama kom til magten i USA, blev hans sejr blandt andet tilskrevet en fantasifuld brug af internettet og de sociale medier til at mobilisere frivillige. Det er med den viden i baghovedet, at Socialdemokraterne i Danmark lancerer en ny Facebook-kampagne.
Målet hos Socialdemokraterne er, at frivillige vil bruge deres Facebook-netværk til at rekruttere nye støtter op til næste valg, som sandsynligvis snart bliver annonceret. Ifølge partiet gør applikationen brugerne til deres egne kampagneleder. Man kan printe sine egen foldere, registrere hvor man har stemt dørklokker og finde flere hænder til valgkampen.
Socialdemokraterne betræder ikke urørt grund med sine sociale instrumenter. De Radikale har ved tidligere valg forsøgt at skabe sociale relationer via MINIsteriet, der også knytter sig til Facebook.
Men ifølge tech-debattør Jon Lund, så har Socialdemokraterne fat i den lange ende. Han fik et smugkig på applikationen og skriver i en længere anmeldelse blandt andet at: "Hvis en social mediesatsning overhovedet har muligheden for at lykkes, så er det denne. Det er kort sagt en af de mest professionelle og gennemførte Facebook fremstød jeg har set". Han peger dog også på flere steder, hvor programmet kan forbedres.
Applikationen er udviklet af firmaet Komfo, der indrømmer, at der er hentet inspiration fra det populære og tidsrøvende spil FarmVille. Hos Socialdemokraterne betyder det, at et pointsystem rangerer brugere, der har været mest aktive.
"Vi tror på, at dem der vinder det kommende valg, er dem, der har flest frivillige og aktive i kampagnen. Med det her værktøj vil vi bruge nettet til at få endnu flere frivillige. Vi så hvordan Obama brugte nettet til at få folk til at være aktive i valgkampen. Nu går vi et skridt videre og giver danskerne mulighed for at lave deres egen kampagne fra hjemme-pc’en," udtaler Socialdemokraternes partisekretær, Lars Midtiby.