Omverdenen har rost Microsofts for søgemaskinen Bing, der også inden for kort tid har kapret markedsandele. Men også i Googleplex, Googles hovedkvarter, mener man, at den nye søgemaskine gør en ting eller to rigtigt.
Google har netop givet de første eksempler på, hvordan søgesiden ændrer udseende om kort tid. Og i redesignet kan man se enkelte antydninger af, at Google-designerne har prøvet Bing. Selv om Google i store træk holder fast i det udtryk, som vi på 10 år har vænnet os til.
Som man kan se på billedet, så er ændringerne ganske få, når man tænker på, hvor sjældent Google ændre den kendte søgeside og oversigten over resultaterne, så er det alligevel værd at bemærke ændringerne.
Ude på forsiden af den nye side er Google-logoet nu gjort mere simpelt, så der ikke er nogle skygger bag navnet. De to søgeknapper under søgefeltet er fremhævet – gjort mere firkantede og farvelagt.
Men når selve resultaterne dukker op, er der flere nyheder. For eksempel har Google lagt alle sine filtreringsredskaber ud i venstre kolonne
Det var netop udnyttelsen af den venstre kolonne, der blev fremhævet som en god og overskuelig funktion ifølge de første brugere af Microsoft Bing.
Tidligere har Google præsenteret valgmuligheden mellem for eksempel billeder, nyheder og video i toppen af siden – og relaterede søgninger under helt i bunden.
Hvis du ikke allerede kan se ændringerne af Google i din browser, så skulle de være på vej om kort tid. Du kan hoppe over i køen og få syn for sagen ved at følge dette tip fra Google Blogoscoped.http://blogoscoped.com/archive/2009-11-25-n78.html">