Et konsortium af amerikanske forlag er gået sammen om at udvikle deres egen online-butik for aviser og magasiner. Projektet beskrives som et slags ”iTunes til blade”. I den kommende butik kan brugerne vælge mellem en lang række forskellige publikationer og både købe dem på print og i digitalt format.
Det er forlagene Time, Conde Nast, Hearst og Meredith, der er gået sammen om at danne det nye konsortium. I dag kan man allered bestille blade forskellige steder på nettet – men nu skal der skabes én samlet portal, ligesom iTunes er blevet det centrale sted for musik.
De fire forlag råder sammen over 50 af de læste blade i USA, herunder The New Yorker, Sports Illustrated, People og Time.
Konsortiet vil ikke selv fremstille hardware-enheder, men alliancen vil udvikle åbne standarder, der skal sikre, at de elektroniske blade og aviser kan læse på alt fra iPhones til mobile computere.
Det kan blive et angreb på Amazon, som forsøger at gennemtrumfe sine egne standarder for elektroniske publikationer i Kindle.
De amerikanske bladforlag har generelt holdt sig tilbage med at eksperimentere med digitale udgivelser, men faldende oplag har tvunget dem til at finde nye indtægtskilder. Conde Nast forsøgte sig tidligere i år med en særudgave af magasinet GQ i iPhone-format, der blev solgt for tre dollar.
Aftalen mangler stadig at falde helt på plads, men det skulle allerede være sikkert at John Squires fra Time bliver chef for konsortiet.