Regeringschef Anders Fogh Rasmussen har uddelt en næse til videnskabsminister Helge Sander oven på sagen om Sanders medvirken i reklame-indstik for HP og EDB-Gruppen.
»Det er min opfattelse, at ministre bør være tilbageholdende med at indgå i reklamemæssige sammenhænge,« skriver Anders Fogh Rasmussen i et svar til Enhedslistens Line Barfoed.
Dermed sætter statsministeren Sander på plads og opfordrer til påpasselighed med hensyn til ministeriel reklamemedvirken.
I starten af september optrådte Helge Sander i et reklameindstik i Politiken for HP, som var målrettet it-chefer i det offentlige. I september 2002 medvirkede Helge Sander på forsiden af et reklameindstik i Børsen fra Herning-virksomheden EDB-Gruppen.
I sidste uge sagde Helge Sander til IT-avisen ComON, at han ikke selv så nogle problemer i sine optrædener.
»Jeg ville gøre det igen i morgen,« lød det prompte fra Helge Sander, der begrundede sin medvirken i HP-indstikket med, at det gavnede en god sag.
»For mig er det væsentligt at der er nogen, der bakker op om blandt andet digitalisering. Når HP bakker op, så deltager jeg naturligvis gerne i deres magasin. Hvis emnet er relevant og afsenderen er anstændig, så har jeg aldrig sagt nej. Hverken til fagforeninger, virksomheder eller andre,« understreger Helge Sander.
Den holdning fastholder Helge Sander på trods af opsangen fra regeringschefen.
»Man kan ikke have at en minister anpriser et bestemt produkt, men det har heller ikke været tilfældet. Så længe det holder sig inden for mit område og ikke er reklame vil jeg fortsætte med at medvirke,« siger Helge Sander torsdag til IT-avisen ComON.
Han erkender dog, at det ikke var smart, at der var placeret et stort HP-logo ved siden af hans indlæg i HP-reklameindstikket. Derfor vil ministeren fremover bede om at se det færdige layout, når han medvirker i blade og reklamer.