Facebook er i dag blevet stedkendt i Danmark – og resten af Skandinavien.
Facebook har gjort lokationstjenesten ”Places” tilgængelig og ganske naturligt oversat den til Facebook Steder.
Basalt set kan man nu via Facebook på mobilen dele sin position med de venner, som man tidligere har delt billeder og links med. Andre personer kan også ”tjekke ind” og angive en geografisk position på vegne af andre.
I de første indledende faser, hvor mange brugere vil oprette deres arbejdsplads eller privatbolig i Facebook Steder, er funktionen ikke meget værd. Men den kan blive en givtig forretning for Facebook på længere sigt, fordi den kan koble brugere sammen med restauranter, seværdigheder og andre virksomheder. For eksempel rabatordninger til trofaste stamgæster eller mængderabat til større grupper Facebook-venner, der tjekker ind samtidigt.
Det passer perfekt til vores sociale livsstil
Men selv om den nye geografiske tilføjelse til Facebook ikke forandrer verden med ét, så er der flere grunde til, at funktionen har potentiale til at blive et hit.
Det mener internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen.
”Geolokation er…ikke en sjov feature ved vores din mobiltelefon, men en essentiel komponent i din overlevelse. For hvad sker der f.eks. hvis du mister evnen til at orientere dig ved f.eks. en hjerneskade? Svaret er at så bliver du komplet uden af stand til at fungere i samfundet og endda låst inde for ikke at blive væk og gøre skade på dig selv. Behovet for viden om geolokation er altså ikke noget, der skal opfindes – det ligger i det at være et levende væsen, der kan bevæge sig,” skriver Anders Colding-Jørgensen på sin blog Virkeligheden.dk.
Han mener, at vi allerede deler mange af vores positioner med andre via mails, sms’er og Facebook, så det er oplagt, at mange af de geografisk betingede beskeder udføres automatisk for os.
Anders Colding-Jørgensen begejstring skal dog også ses i lyset af, at han arbejder for firmaet Checkmore, der skal rådgive firmaer i at bruge lokationsbaserede tjenester som Foursquare, Google Latitude og altså nu Facebook Steder.
Se de populære steder
Et andet firma, der laver Facebook-rådgivning, er Komfo, som i dag skyndte sig at få en applikation på gaden. Via Komfos Facebook-side, kan man se de steder i København, hvor flest tjekker ind.
"Vores eksempel kunne bruges mange andre steder. Man kunne forestille sig en butikskæde, der gerne vil fremvise sine mest populære butikker, eller turistbureauet i København der kan illustrere de mest populære seværdigheder i byen," siger firmaets analytiker Mikael Lemberg.
Ifølge ham står flere danske firmaer allerede på spring for at udnytte Facebook Steder.
Man kan vælge at boykotte Facebook som konsekvens af den nye funktion, som forsøger at lokke endnu flere deltaljer ud af os, men man kan også nøjes med at indstille privatlivsindstillingerne, så ikke alle kan se placeringerne, og ikke alle venner kan indtaste en geografisk placering for dig. Privatlivsindstillingerne ligger i øverste højre hjørne af din profil.