Cisco har præsenteret en ny router, Cisco 1750, der skal gøre der muligt for små- og mellemstore virksomheder at opnå besparelser på telefonregningen ved at transmittere data, video og telefonsamtaler over én og samme IP-netværksforbindelse.
Med Cisco 1750 kan virksomheder foretage telefonopkald via IP (Internet Protocol) - såvel internt som eksternt - og dermed opnå store besparelser på telefonregningen. En IP-baseret løsning gør det nemlig muligt for virksomheder at ringe verden rundt til lokaltakst via Internettet. Og samtidigt kan virksomheder tilkoble almindelige de traditionelle, analoge fax- og telefonsystemer til Cisco 1750, indtil virksomheden er rede til helt at overgå til IP-kommunikation.
Hidtil har det været normal praksis, at man i små og mellemstore virksomheder har særskilte telefon- og Internet-forbindelser - opkoblinger, der hver især har været forbundet med en række faste udgifter. Cisco 1750 kan sammensmelte teknologierne, så disse tjenester integreres og samles i én løsning, hvor kommunikationen foregår via den langt billigere IP-baserede teknologi internt via LAN, mellem datterselskaber, filialer og satellit-kontorer via WAN eller globalt via Internet.
Cisco 1750 routeren er en del af Cisco's AVVID-produktserie (Architecture for Voice, Video & Integrated Data). Blandt produkterne i Cisco AVVID finder man bl.a. dedikerede IP-telefoner og softwareløsninger, der fungerer som "virtuelle" telefoner, det vil sige PC-programmer, der simulerer den fysiske telefon. Og Cisco 1750 binder dette "kommunikationssystem" sammen.
Cisco 1750 har tre udvidelsesslots til telefoni- og datainterfaces, en 10/100 Mbit Ethernet port, auxiliary port og console port. Arkitekturen understøtter PBX, PABX, faxtransmission og traditionel telefoni.