Aggressive kampagner og prisfald gav det globale pc-salg et uventet skub opad i fjerde kvartal, og samtidig generobrede HP førstepladsen foran arvefjenden Dell. Det viser dugfriske tal fra analysevirksomheden IDC.
Styksalget steg med 4,9 procent til 38,8 millioner enheder, hvilket er i overkanten af analytikeres forventninger på 4,4 millioner enheder.
Nu er det igen det amerikanske marked, som trækker læsset. Det steg med 6,6 procent i forhold til det pauvre år 2001. Analytikere havde kun forventet en USA-stigning på 3,5 procent, skriver det amerikanske CRN. Den amerikanske vækst skyldes primært en stigning i salget til konsumenter.
Et andet analysefirma, Gartner Dataquest, satte kvartalsvæksten i USA til 5 procent.
For hele 2002 steg pc-leverancerne fra producenterne globalt med 1,5 procent efter et fald på 4,2 procent i 2001 - ifølge IDC. Gartner Dataquest er nået frem til en vækst på 2,7 procent i 2002 sammenlignet med et fald på 4,0 procent i 2001.
Det nye HP generobrede i fjerde kvartal førstepladsen fra Dell - i IDC's opgørelse - med en margin på 120.000 enheder. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at HP taber markedsandele, hvis man sammenligner med de samlede salgstal i fjerde kvartal 2001 for fusionsvirksomhederne HP og Compaq. Nedgangen i styksalget er på 9,8 procent.
IDC-analytiker Roger Kay siger til det amerikanske CRN, at Dell meget vel kan få førstepladsen tilbage her i første kvartal. HP har en tendens til at klare sig godt i perioder, hvor konsumentsalget traditionelt ligger højt (fjerde kvartal omfatter julesalget), mens Dell står stærkere i b-t-b-dominerede perioder.