De små og mellemstore danske virksomheder halter bagefter de andre nordiske lande når det gælder elektronisk handel. Det viser en ny undersøgelse, »E-Business Norden 2003«, som er foretaget af PLS Rambøll Management og offentliggjort i Dansk Industris blad »Indsigt«.
Selvom ni ud af ti danske virksomheder har internetadgang er finnerne og svenskerne langt bedre til handel via internet. En del af forklaringen er, at mange mindre virksomheder opfatter e-handel som omkostningstungt og besværligt.
»Løsningerne på IT-området er blevet billigere. Man kan finde udmærkede delløsninger for ca. 40.000, men forestiller man sig, at det kræver investeringer i størrelsen 15 millioner, er det klart, at man ikke kommer videre,« siger John Sarborg Pedersen, chefkonsulent i Dansk Industri.
Blandt de større danske virksomheder har e-handel til gengæld vundet fodfæste og 80 pct. betragter e-handel som »centralt eller delvis centralt«. Den samme holdning findes kun hos halvdelen af de mindre eller mellemstore virksomheder.