Det kan give knubs at stikke næsen frem i den danske telebranche.
Det mærkede teleanalytiker Nicolas Fredriksen fra det nystartede Telepristjek.dk, da han i april fremsatte flere konkrete anklager mod mobilselskaberne Debitel og M1, som han blandt andet beskylder for skjulte omkostninger. En kritik der har affødt protester fra M1's side.
M1 besvarede resolut kritikken med en henvendelse via sin advokat. I kontante vendinger bad teleselskabet om at få påstandene fjernet straks, da de var usande.
Dernæst skrev M1 et brev til Forbrugerstyrelsen og bad styrelsen fjerne et link på Forbrug.dk til Telepristjek.dk. Men Forbrugerstyrelsen oplyser til IT-avisen ComON, at man fortsat betragter sammenligningsportalen Telepristjek.dk som et brugbart redskab, og at linket fortsat er på siden. Telepristjek har dog fjernet forbrugerstyrelsens logo af copyright hensyn.
I M1's brev til styrelsen, som ComON har fået aktindsigt i, erkender firmaets advokat, at Telepristjeks kritik ligger inden for den almindelige ytringsfrihed. At advokaten farer frem med bål og brand mod Telepristjek, men samtidig omtaler kritikken som "acceptabel" i andre kredse, opfatter Telepristjek som uetisk, og analysebureauet overvejer derfor at indberette M1's advokat til advokatrådet.
I en efterfølgende mailkorrespondance mellem M1 og Telepristjek er tonen fra teleselskabets direktør så skinger og præget af personlige angreb, at den grænser til det hysteriske, mener Nicolas Fredriksen.
ComON har bedt M1's direktør, Mads Peter Veiby, om at kommentere forløbet, men han omtaler kritikken som en storm i et glas vand fra en privatperson og ønsker ikke at bruge mere tid på sagen.
Men ifølge Nicolas Fredriksen har han endnu ikke modtaget konkrete tilbagemeldinger, der påpeger fejl i hans omtale af M1's produkt. Han har dog lavet enkelte modifikationer på sin hjemmeside, men står ved essensen.
»Jeg er ikke bange for at stille mig op og sige de ting, som jeg siger. Jeg står ved dem, og jeg kan dokumentere alle mine påstande. Jeg vil ikke finde mig i at blive kaldt for løgner eller nedgjort som "privatperson",« siger Nicolas Fredriksen.
Mads Peter Veiby fra M1 har tidligere støttet sig til Telestyrelsen´s prisguide, der beregner M1´s abonnementer langt billigere end TelePrisTjek.dk. Men det argument er ugyldigt, mener Nicolas Fredriksen.
»Telestyrelsen´s beregninger af M1´s abonnementer er et helt konkret eksempel på, hvordan Telestyrelsen regner forkert. Telestyrelsen benytter skatteydernes penge til at markedsføre M1 som et billigt mobilselskab,« mener Nicolas Fredriksen, der er i færd med at kigge Telestyrelsens prisguide igennem for fejl.