Sociale netværk som Facebook handler om at dele informationer. Men nogle gange handler det også om at kunne kontrollere, hvilke oplysninger man ikke ønsker at dele. Facebook har fået massiv kritik for sin sløsede omgang med brugernes data og de komplicerede privacy-indstillinger. Det er måske den første alvorlige udfordring i firmaets levetid – og det har tvunget Facebook til at reagere.
Nu har det sociale netværk startet udrulningen af sine nye og mere simple privacy-indstillinger, der er beskrevet af Mark Zuckerberg i denne blog og forklaret mere uddybende på denne danske side.
Facebook har ændret den side, hvor man kan styre, hvilke personer, tjenester og applikationer, der har adgang til de personlige oplysninger.
Med nogle få klik er det nu muligt at styre, om indhold som f.eks. statusopdateringer eller billeder skal være tilgængelig for alle, for venner af venner eller kun for venner.
Der er et sæt anbefalede indstillinger, men man kan også foretage sine egne individuelle ændringer, som automatisk overtages af alle nye Facebook-produkter.
Derudover har Facebook reduceret mængden af basisinformationer, der skal være tilgængelige for alle, og man kan nu selv afgøre, om f.eks. vennelisten skal være offentlig.
En anden nyhed er, at det er blevet lettere at blokere for, at applikationer og websteder kan få adgang til informationerne i profilen.
De nye privacy-indstillinger blev aktiveret den 26. maj, men de bliver gradvis rullet ud over de kommende uger til de 400 millioner Facebook-brugere.