Analyse om mærkevarer på nettet

Kommunikationsrådgiverne Pernille Smith og Christina Vedel har udarbejdet en analyse om, hvordan man skaber nye varemærker på Internettet, "Online Branding".


"Meget få danske virksomheder forstår at udnytte Internetmediets muligheder og endnu færre formår at tilføre deres mærkevarer større værdi på nettet", siger Pernille Smith, "men de, der finder den rette formular for online branding, får succes på nettet og bliver ledende på
markedet".


De to forfattere opstiller selv 7 succeskriterier, som kan anvendes til at vurdere en vellykket online branding: Loyalitet, Troværdighed, Interaktivitet, Tilgængelighed, Hurtighed, Differentiering og Fleksibel virksomhedsstruktur.


Helt afgørende for en succesrig online branding er det, at hele virksomheden organiseres og uddannes til at kunne håndtere en velfungere web-site.


"I mange virksomheder har markedsføringsafdelingen fået ansvaret for web-siten. Det borger nok for en flot og velfungerende site. Men ofte glemmer man at informere og uddanne medarbejdere i IT-afdelingen, personaleafdelingen, salgsafdelingen, indkøbsafdelingen mv. i brug og
håndtering af websiten", siger Christina Vedel.


De to forfattere mener desuden, man bør se websiten som et "brand" i sig selv. Det er således vigtigt at skabe et indhold på websiten, som bevæger sig langt ud over produktets/mærkevarens egentlige indhold og ofte ud over virksomhedens sædvanlige kompetenceområde. Det afgørende
for succes med online branding er altså ikke, at brugeren opnår dybdegående information om produktet og virksomheden, men snarere at brugeren får tilført værdi ved at besøge websiten - f.eks. ved at brugeren får oplysninger eller oplevelser, som han/hun ikke havde forventet.


Det er også en af årsagerne til, at vi ser mange hele nye virksomheder og koncepter få rimelig succes med online branding. "De kendte portaler og communities som f.eks. Jubii, Yahoo, Egmont Online, Travel Market og
Scandinavia Online er gode eksempler på virksomheder, som udvikler sig til selvstændige mærkevarer, der kun eksisterer på Internettet, og hvor udgangspunktet netop har været at tilføre brugeren en ny værdi", siger de to forfattere.


I det hele taget taler analysen varmt for, at målgruppen er i centrum, når man forsøger sig ud i kunsten med online branding. Her kan det bl.a. være en hjælp at udnytte både Internet, Intranet og Extranet, så virksomheden eksempelvis informerer potentielle kunder via Internettet, medarbejdere via Intranet og leverandører, distributører og forhandlere,
samt investorer i hvert sit Extranet.


Analysen giver således også gode, praktiske anvisninger på, hvordan man udvikler og implementerer sin netstrategi og skaber synliggørelse af siten både eksternt og internt virksomheden.

Læs mere på www.mestanas.dk.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Alfapeople Nordic A/S
    Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere