På trods af heftig markedsføring med en særlig TDC-familie med skuespilleren Thomas Bo Larsen i spidsen, har omkring 130.000 danskere sagt farvel til et fastnet-abonnement hos det tidligere telemonopol TDC. Det viser selskabets kvartalsregnskab.
Kundefrafaldet har også betydet et fald i antallet af taleminutter, der i TDC's fastnetforretning, TDC Totalløsninger, faldt med 11,1 procent til 2,1 milliarder minutter.
Bag den forsigtige forklaring i regnskabet om, "at dette skyldes den generelle nedgang i markedet, som er observeret i de seneste år", gemmer sig med stor sandsynlighed det faktum, at stadig flere kunder vælger IP-telefoni.
I den danske mobilforretning, som tæller blandt andet TDC Mobil og Telmore, er antallet af kunder vokset med 0,3 procent til 2,4 millioner kunder, mens antallet af danske ADSL-kunder er vokset med 33 procent til 592.000 i forhold til samme kvartal sidste år.
Hos TDC Kabel TV er antallet af kabel-tv kunder steget med 6,8 procent til 1 millioner kunder, mens antallet af kabelmodem-kunder er steget med 50,7 procent til 205.000 kunder.
Det samlede regnskab for første kvartal af 2005 viser en omsætningsfremgang på ni procent fra 10,2 mia. kroner i samme kvartal sidste år til 11,1 mia. kroner.
På trods af det kommer TDC ud af kvartalet med et resultat efter skat på 515 millioner kroner. Det er et fald på 90 procent i forhold til resultatet sidste år på 5,6 milliarder kroner. Resultatet i 1. kvartal sidste år var dog påvirket af salget af det belgiske teleselskab Belgacom. Hvis man ikke regner disse og lignende engangsposter med, kommer TDC ud af 1. kvartal i år med et resultat efter skat på 1,0 milliarder kroner mod 700 millioner kroner i 1. kvartal sidste år.