Der er tilsyneladende stigende problemer med svindlere, der snyder sig til andre menneskers Dankort-data, som de efterfølgende bruger til at købe varer for i onlinebutikker. Varerne bliver bestilt til fiktive adresser eller sendt til godtroende medborgere, der er hyret som muldyr til at sende varerne videre til de egentlige svindlere.
Dansk Datasalg i Aalborg er en af de forhandlere, der oplever stigende problemer med stjålne kort. Hvor det tidligere var udenlandske kort, er det ny Visa/Dankort, der bliver brugt til svindlen. Her fortæller direktør Mikkel Aagaard om en stigning på 50 procent i svindlen siden foråret. Det får ham til at tjekke alle ordrer, der virker mistænkelige.
»Vores største hæmsko er, at vi ikke tør stole på en betaling, der kommer ind,« siger Mikkel Aaagard.
Også hos onlineforhandleren Computersalg.dk oplever direktør Kim Rand, at svindlen er taget til hen over sommeren. Han blev i august snydt i tre handler, mens den første uge af september bød på to svindelsager.
»Det er et voldsomt stigende problem, der er blevet så stort, at man næsten ikke tør sende dyre varer, hvis det er til en kunde, man ikke kender,« siger Kim Rand, der har mistet Appleprodukter og dyrt kameraudstyr.
For at komme svindlen til livs analyserer hans ansatte i Computersalg alle ordrer over et vist beløb inden varerne bliver sendt afsted. Alligevel kan lyssky elementer svindle sig til varer. Kim Rand forventer at miste over 3-400.000 kroner på svindlen i år, hvis udviklingen fortsætter. Dertil kommer det ekstra tidsforbrug, som ifølge ham næsten løber op i en fuldtidsstilling.
»Senest har vi set personer, som får ansættelseskontrakt fra et handelsfirma, der modtager 20 euro for hver pakke som de modtager og disse bliver afhentet på deres egen adresse,« siger Kim Rand.