Artikel top billede

Sådan bliver du super-sej på Twitter

Er du og din virksomhed ikke på Twitter? Så burde du måske lave om på det. Her er en guide, der kan gøre dig lidt mere fortrolig med Twitter.

Til efteråret kommer den nye version af styresystemet til iPhone og iPad, iOS5, som vil gøre det betydeligt lettere for Apple-brugere at opdatere deres Twitter-konti.

Det kan vise sig at give et kæmpe boost til Twitter, der især i Danmark har måttet finde sig i at stå i skyggen af Facebook.

Ganske vist har Twitter omkring 200 millioner brugere på verdensplan, men antallet af brugere i Danmak befinder sig på et sted mellem 20.000 og 40.000 brugere, hvor langt fra alle af dem er aktive.

Til sammenligning har Facebook mere end 2 millioner brugere i Danmark.

Men Twitter kan være ganske effektiv, hvis du vil ramme en hel specifik målgruppe. Det har den danske iværksætter og Twitter-bruger Søren Therkelsen tidligere fortalt til PC World Business Center.

Så hvis du vil i gang med at bruge Twitter eller måske bare sætte gang i din henslumrende Twitter-konto, får du her en række gode råd til, hvordan du bliver mere skarp på Twitter.

Sådan får du folk til at følge dig

På Twitter har du såkaldte followers. 

I stedet for at være venner som på Facebook følger I hinanden, og det behøver ikke være gensidigt. Folk kan godt følge dine opdateringer, uden at du behøver følge dem. 

Dine followers er dit publikum, og det er nødvendigt at have mange af dem, hvis du skal have dit budskab bredt ud. 

Er du en kendis, er det intet problem at få mange til at følge dig, og danske sportsstjerner som Caroline Wozniacki og Nicklas Bendter har tusindvis af followers. Men for os andre dødelige kræver det benarbejde at opbygge et publikum.  

Skriv Twitter på visitkortet

Det danske Twitter-bruger Søren Therkelsen, der arbejder for Innovation Center Denmark i Californien, hjælper danske iværksættere med at få en fod indenfor i Silicon Valley. 

Han fortæller, at han næsten bruger sin Twitter-konto på lige fod med sin mailadresse og telefonnummer, når han færdes i det amerikanske iværksætter-miljø. 

"Jeg tager min Twitter-adresse med ud i verden. Det vil sige, at jeg oplyser den på min LinkedIn-profil, skriver det på mit visitkort og i min e-mail-signatur. Twitter er en ret god kommunikationskanal til de mere 'løse kontakter', fordi det er en hurtigere og mere uformel kontaktform end eksempelvis mail," siger han. 

En anden udbredt praksis på Twitter er, at du kan vælge at følge en masse personer, hvilket i mange tilfælde betyder, at de til gengæld også vælger at følge dig. 

"Men helt banalt handler det også om, at du hele tiden skal skrive nogle interessante tweets. Folk kigger ofte på, om dine seneste 10-20 tweets er interessante, før de beslutter, om de vil følge dig," siger Søren Therkelsen. 

Men ud over at tweete regelmæssigt kan du også sørge for at have en indbydende profil ved at have et godt profilbillede, sætte en personlig baggrund på din profil og skrive en dækkende og måske humoristisk beskrivelse af dig selv.

Du skal mestre de små Twitter-tricks

Det er simpelt at bruge Twitter. 

I virkeligheden skal du blot tænke på dine tweets som sms-beskeder, der er offentligt tilgængelige.  

Men der er alligevel en række små tricks, som du bør mestre for at få det meste ud af Twitter. 

Eksempelvis kan du henvende dig direkte til én specifik person i dine tweets. Det gør du ved at skrive @ foran personens navn og herefter skrive din besked. 

Når du gør det, øger det dine chancer for at få svar fra den specifikke person. Men det kan også betyde, at du selv tiltrækker flere followers, fordi din besked også er synlig for de folk, der følger den person, du skriver til. 

Ønsker du ikke, at andre folk skal kunne se dine beskeder, kan du vælge at skrive en privatbesked - eller en direct message, som Twitter kalder det.

For at gøre det skal du skrive "d" efterfulgt af personens navn foran din besked. 

Du kan også vælge at sende direct messages gennem menupunktet "messages" på Twitter.com eller i din Twitter-applikation. 

Sådan retweeter du

Ser du et tweet, som du gerne vil gøre andre opmærksom på, fordi det enten er sjovt eller interessant, kan du vælge at retweete det.

Det betyder i bund og grund bare, at du videresender en anden persons tweet til dine egne followers. 

Det gør du ved at klikke på knappen retweet under det tweet, som du gerne vil videresende. 

Vil du omvendt gerne have, at andre folk retweeter din besked, kan du vælge at gøre dem opmærksom på det i dit tweet.

"Det gør du ved at skrive "please retweet" eller "plz rt" til sidst i din besked. Hvis folk føler, at dit tweet giver værdi for dem og deres egne followers, vil de ofte vælge at retweete din besked," fortæller Søren Therkelsen. 

Brug havelågen

Skriver du om et specifikt og populært emne, kan du overveje at påhæfte det, amerikanerne kalder et hashtag, det er det symbol, som vi på godt dansk vil kalde en havelåge.

Handler dit tweet eksempelvis om Roskilde Festival, kan du skrive #RF11, der er forkortelsen for Roskilde Festival 2011. 

Et hashtag gør det lettere folk at finde dit tweet, hvis de søger efter et specifikt emne.

Sådan skriver du et godt tweet

Et tweet kan maksimalt være på 140 tegn.

Det betyder, at dine tweets skal være enkelte, korte og fri for overflødigt indhold. 

"I virkeligheden er det ret simpelt at skrive et godt tweet. Du skal tænke på det som en dialog. Engagér dig i det, andre mennesker skriver, snak med dem og stil spørgsmål til dem," siger Søren Therkelsen. 

Han forklarer, at han ofte opbygger sine tweets på en bestemt måde, hvis det er noget, hvor det er vigtigt at få respons. 

Tweetet starter som regel med et opråb. 

Da han for noget tid siden efterlyste overnatningssteder i København for en række amerikanske iværksættere, startede han med at skrive: "DANSKE IVÆRKSÆTTERE:" 

Herefter vælger han at stille et spørgsmål, der appellerer til dem: "Vil du have Silicon Valley til København?"

Spørgsmålet bliver efterfulgt af et link, der forklarer, hvad det går ud på, og hvordan folk kan hjælpe.

Til sidst skriver han "please retweet," hvilket altså er en opfordring til folk om at videresende beskeden. 

Resultatet var et udbytte på 67 overnatningspladser, selv om han blot havde brug for 50. 

Råb kun når det er nødvendigt

Det er en meget frembrusende måde at tweete på, og Søren Therkelsen anbefaler også, at du kun "råber højt", når det er nødvendigt. 

Ellers kan resultatet meget let være, at folk holder op med at lytte til dig. 

Derfor bør du også undgå at markedsføre dine egne produkter alt for massivt.

Det kan være fristende at skrive om, hvor god din forretning er. Men folk bliver trætte af høre på det hele tiden.

Et godt råd er, at du i stedet skriver om nyheder og problemstillinger inden for din branche, del ud af dine erfaringer og prøv at være morsom og interessant og giv folk et indtryk af, hvem du er som person. 
 
"Interesserer du dig eksempelvis meget for ulandshjælp og tredjeverdenslande, så skriv også om det en gang imellem. Det viser også noget, hvem du er som person," siger Søren Therkelsen.

Gør dine tweets bedre med smarte værktøjer

Der findes et hav hjælpemidler på nettet, der kan gøre dine tweets bedre. 

Har du brug for administrere flere Twitter-konti på én gang, er det en god idé at bruge et program som Tweetdeck.

Tweetdeck kan ikke bare holde styr på alle dine Twitter-konti, men kan også bruges til administrere din Facebook- og Linked-konto. 

Du kan desuden indstille Tweetdeck til at overvåge, om dit eget eller din firmas navn bliver nævnt. 

Søren Therkelsen fortæller, at han som regel bare bruger Twitters hjemmeside, twitter.com, når han skriver. 

Tidsindstiller sine tweets

Men på sin iPad2 bruger han app'en HooteSuite, som kan indstille hans tweets til at blive bragt på forskellige tidspunkter. 

Han har fundet ud af, at han ofte får størst respons, når han skriver sine tweets ved 10 eller 11-tiden om formiddagen.  

"Men jeg opholder mig i Californien, hvor der er 9 timers tidforskel i forhold til Danmark. Det vil sige, at det er midt om natten her, når det er formiddag i Danmark. Derfor vælger jeg ofte at tidsindstille mine Tweets, hvis jeg skriver specifikt til danskere," fortæller han. 

En lignende funktion kan du få hos servicen Timely.is, der går et skridt videre og undersøger, hvornår du får mest respons på dine Tweets. Herefter kan du få Timely til automatisk at udseende dine tweets på de bedste tidspunkter. 
 
Ønsker du flere oplysninger om dine Tweets gennemslagskraft, kan du også gøre brug af services som PeerIndex og Tweetreach, der analyserer, hvor aktivt dine brugere følger med i dine Tweets.

De analyserer blandt andet, hvilke links dine followers klikker på, og hvilke af de emner du skriver om, som er mest populære blandt dine followers.

Læs mere:
Ung iværksætter: Derfor bruger jeg Twitter
Sådan får din virksomhed mange fans på Facebook
Fræk iværksætter: Jeg har 130.000 fans på Facebook




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere