Lavprismobilselskabet Onfone kører for tiden massive reklamekampagner i de danske medier, og kundetilgangen lyder ifølge selskabet på cirka 20.000 om måneden.
I dag har selskabet derfor over 140.000 kunder.
Men tallene på bundlinjen er røde, og det for nylig offentliggjorte årsregnskab, der strækker sig fra juli 2009 til og med juni 2010, viser minus 15 millioner kroner på bundlinjen.
Samtidig står der i regnskabet for Onfone ApS:
"En af selskabets anpartshavere har over for selskabets afgivet tilsagn om finansiel støtte svarende til maksimalt DKK 13.500.000."
Denne anpartshaver er Onfone-bestyrelsesformand Peter Wilmar Christensen, der sammen med Anne Marie Cramer ejer en stor aktiepost i selskabet via deres fælles investeringsselskab. De to har tidligere stiftet og været medejere af virksomheden Kiss Technology, som de i 2005 solgte til amerikanske Cisco for 374 millioner kroner.
De 13,5 millioner kroner skal dog ikke ses som et udtryk for, hvor mange penge aktionæren maksimalt vil pumpe i Onfone, fortæller Peter Wilmar Christensen.
"Det skal ikke forstås som værende maksimalt. Revisor vurderede, at det var det beløb, der skulle til for at styrke kapitalstrukturen i selskabet," siger Peter Wilmar Christensen om valget af lige netop 13,5 millioner kroner.
Han er klar med et større indskud, understreger han.
"Der er ikke noget, der tyder på, at det er nødvendigt, men upåagtet vil vi selvfølgelig bakke vores investering op," pointerer han.
Omsætter for 260 millioner kroner
Mobilbranchen har historisk set haft en række selskaber, der ligesom Onfone har lejet sig ind på en af de fire netværksoperatørers net, skrabet en masse kunder sammen og til sidst solgt hele selskabet til en af netværksoperatørerne.
Tidligere eksempler er Telmore, CBB, Bibob og M1.
Det har dog ikke været det, der har drevet Peter Wilmar Christensens investering i Onfone, fortæller han.
"Man skal aldrig bygge en forretning bare for at sælge den," siger han.
Han investerede i begyndelsen af 2008 i virksomheden, der på det tidspunkt var knap to år gammel.
"Min ambition med en forretning er altid, at det skal være en god forretning, der tjener penge. Det kan være, at der opstår en mulighed for at sælge den senere, hvis man laver sådan en forretning," siger Onfone-investoren.
Peter Wilmar Christensen forklarer, at han har kendt stifter og administrerende direktør Morten Strunge, siden Onfone-direktøren var barn.
"Vi er ikke nogen kamikaze-piloter, der investerer en masse penge og så bare håber, at det går godt. Det er netop der, at Morten har været ekstrem dygtig i sin tilgang til markedet. Vi har over nogle år forsøgt nogle forskellige ting, vi har rettet ind, og nu ser vi, at vi har fat i noget, hvor der er et rigtig fint forhold mellem investeret kapital i markedsføring og kundeoptaget, og så accelererer vi væksten," fortæller Peter Wilmar Christensen.
Ifølge Onfone-investoren er selskabet nu oppe på en omsætning, der svarer til 260 millioner kroner henover et år.