It-afdelingens nye kompetence

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Executive d. 24. august 2007.


It-afdelingen kan bidrage innovativt til virksomheden, hvis ledelsen insisterer på business cases, cost-benefit-analyser og projekter til tiden.
I virkeligheden er det slet ikke så mystisk, at it-afdelingen ikke altid er helt med på pulsen i den innovative proces.
Se blot på den typiske proces for et it-projekt: Først fødes idéen - typisk hos virksom­hedens ledelse.
Idéen omformuleres efterfølgende til et projekt. Først udarbejdes der solide, gennemarbej­dede business cases, så bliver projektet beskrevet i en detaljeret projektplan og i Gantt-diagrammer - og det hele rundes af med en veltilrettelagt implementeringsfase.
Ikke alene er det et sundheds­tegn, når det foregår på den måde, det er en absolut nød­vendighed for en højeffektiv it-afdeling.
Medaljens bagside
Men alle medaljer har som bekendt en bagside.
"I it-afdelingerne skal der defineres et klart og komfortabelt rum, hvor der kan eksperimenteres," siger CIO hos Danfoss, Kenneth Egelund Schmidt, der også er talsmand for arbejdsgruppen "Den Digitale Virksomhed" i tænketanken CIO Innovation Forum, der i onsdags holdt årsmøde i København.
Han understreger, at den ekstra dimension i it-afdelingen ikke skal afløse de eksisterende, veletablerede processer.
"It-afdelingen må endelig ikke blive et eksperimentarium fyldt med luftkasteller - så er vi jo bare tilbage til dotcom-dagene," siger han.
Men derfor kan it-afdelingen godt åbne for eksperimenterne.
"It-afdelingen skal i langt større omfang se på sine projekter ud fra et porteføljeperspektiv, hvor der findes forskellige projekter, hvoraf nogle af dem er mere risikofyldte end andre," siger Kenneth Egelund Schmidt.
Ifølge erhvervsforsker Reimer Ivang, der netop har forsvaret sig ph.d-afhandling om samme, er problemet, at de gode idéer alt for ofte støder på en mur i it-afdelingen.
Udnyt alle idéerne
I virksomhedernes forskellige afdelinger sidder der ofte en masse idérige specialister inden for forskellige felter. Men når de ringer til it-afdelingen, støder de nemt på en mur af projektbeskrivelser og business cases.
"En god idé kan hurtigt blive kvalt i styregruppe, business cases og it-governance-modeller. Det er ærgerligt, for det er en kendsgerning, at de store innovationer som regel skabes, når der eksperimenteres," siger Reimer Ivang.
Ifølge Reimer Ivang bør it-afdelingen ud at kæmpe kampene, der hvor de vindes.
For at det skal lykkes, skal alle aktører som kunder, medarbejdere og leverandører knyttes sammen i netværk på kryds og tværs. Inden for de enkelte netværk skal det være muligt at eksperimentere.
"Hvis man ønsker at skabe en løsning til videndeling, er det ikke nødvendigvis den rigtige løsning at investere i et stort og dyrt videndelingsystem. Muligvis kan selve eksperimentet håndteres ved at oprette en simpel hjemmeside," siger Reimer Ivang.
Fordelen ved at knytte netværkene på kryds og tværs sikrer også, at der er fokus på anvendelsessiden.
Se på anvendelsen
"Alt for ofte bliver systemerne udtænkt, fordi nogen fjernt fra hverdagen forestiller sig, at en løsning vil være gavnlig. Men det hjælper ikke noget at installere en kompleks e-handelsløsning, hvis kunderne slet ikke bruger den," siger han.
Med netværk på kryds og tværs vil der helt automatisk komme større fokus på anvendelsessiden. Ifølge Reimer Ivang ligger der fortsat store potentialer i at udnytte de eksisterede it-systemer endnu mere optimalt.
Metoden kan endda afsløre, at utilfredsheden med et nyt kunderelationssystem slet ikke bunder i systemet, men i aflønningen af medarbejderne.
"Hvis den enkelte medarbejder bliver aflønnet på baggrund af sit eget salg, er det måske tvivlsomt, om vedkommende ønsker at dele kundeinformationerne," siger Reimer Ivang.
Dermed lægger han også op til, at det i virkeligheden er en ledelsesmæssig opgave.
"Det er en bred ledelsesopgave at skabe rammerne for at styrke it-afdelingen. Topchef og ledelsesgruppe skal italesætte, at it-afdelingen får en ny rolle og legitimere en mere eksperimenterende tankegang," siger Reimer Ivang, der blandt andet henviser til Peter Straarup fra Danske Bank
"Han fortæller offentligt om, hvad teknologien gør for banken - og legitimerer dens vigtighed," siger han.

Faktaboks 1: De ændrede markedet
Telmore og Ryan Air er eksempler på virksomheder, som har udnyttet den digitale teknologi til at vende op og ned på markedets traditioner, der gør, at virksomhederne i bestemte brancher typisk agerer, som de andre virksom­heder på markedet.
Netop ved at bryde med denne tradition, kan virksomhederne frigøre et stort potentiale, mener erhvervsforsker Reimer Ivang.
Blandt de gode eksempler peger han på Telmore, der revolutionerede telemarkedet ved at skabe en ny forretningsmodel, hvor kunderne indbetalte penge på forskud, i stedet for at modtage regninger, der typisk var meget dyre for teleselskaberne at udsende.
Et andet eksempel på denne type innovationer er Ryan Air, som revolutionerede flybranchens afregningsmodeller.

Faktaboks 2: Mestrene kåres i 2008
Arbejdet med at definere nye rammer om den digitale virksomhed munder i 2008 ud i en konkurrence, der hedder Digitaliseringsprisen 2008. Alle virksomheder kan deltage i kampen om kåringen af Danmarks bedste it-initiativ.
Konkurrencen bliver arrangeret i samarbejde med blandt andre IDC Nordic og tager udgangspunkt i de to nye parametre for digitaliseringen af virksomheden - om virksomheden har formået at skabe ekstraordinær værdiskabelse med den digitale teknologi, og om virksomheden har opnået en differentieringsfordel i forhold til den gængse måde at drive forretning på.
"Alle virksomheder - store og små - vil have en chance for at være med, når vi måler på den måde," fortæller erhvervsforsker Reimer Ivang.
Hverken han eller Danfoss-CIO Kenneth Egelund Schmidt vil komme nærmere ind på udvælgelseskriterierne, for - som de siger - så vil de smage deres egen medicin og gerne blive overrasket.
"Vi er ude efter den gode historie - og ude efter at se, hvem der har været dygtigst til at udnytte samspillet mellem virksomhedernes aktører, virksomhedens produkter og virksomhedens kunder," forklarer Reimer Ivang.

OriginalModTime: 16-08-2007 13:52:02




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere