Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Executive d. 24. august 2007.
Potentialet i den digitale teknologi er mangefold større, hvis it-afdelingens succeskriterium bliver mere end "rettidige projekter".
I begyndelsen af 1970'erne gjorde de første, store computere deres indtog i danske virksomheder og bidrog med en hidtil uset regnekraft.
Siden har informationsteknologien bredt sig i virksomhederne, der i dag styres og drives med hjælp fra ERP-systemer, CRM-systemer, hjemmesider, global infrastruktur med mere.
Alt sammen rigtigt godt. Alt sammen et tegn på, at danske virksomheder har været endog meget dygtige til at sætte strøm til forretningsgange, arbejdsprocesser og kommunikationsveje.
Men nu sætter tænketanken CIO Innovation Forum spørgsmålstegn ved, om det virkelig er et udtryk for, at danske virksomheder er gennemdigitaliserede. Tesen er nemlig, at it-afdelingens rolle til dato primært har drejet sig om at understøtte virksomheden, men at rollen i fremtiden skal være at udvikle virksomheden.
Stort digitalt potentiale
"Meget tyder på, at der gemmer sig et stort, uudnyttet potentiale i den digitale teknologi," siger CIO hos Danfoss, Kenneth Egelund Schmidt, der har stået i spidsen for den arbejdsgruppe under tænketanken, som har fundet frem til en ny definition af, hvornår en virksomhed er mester i digitalisering.
"Er vi digitale mestre, når vi formår at sætte strøm til virksomhedens supply chain? Ja, vi er dygtige, men vi har kun sat strøm til en proces. Vores tese er, at der ligger et stort potentiale i trekanten mellem virksomhedens ydelser og produkter, aktører som kunder, medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere - og så selvfølgelig de interne processer," siger Kenneth Egelund Schmidt.
De nye visioner fra tænketanken blev præsenteret på CIO Innovation Forums årsmøde i onsdags.
Det er ambitiøse mål, som fremtidens it-afdeling skal være med til at løfte i virksomhederne.
Udgangspunktet for tænketankens arbejde har været, hvordan it bliver endnu bedre til at skabe værdi til virksomheden. Ikke kun værdi forstået som effektivisering af eksisterende processer - for på den konto går det faktisk godt - men værdi forstået som nytænkning af forretningsmodellen, opdagelsen af nye markeder eller opfindelsen af nye produkter.
Blockbustere i vente
Og hvis man går rundt med den opfattelse, at digitalisering hidtil har været op ad bakke, så kan næste skridt på opdagelsesrejsen mod bedre digitalisering meget let gå hen at blive som at bestige et bjerg af hidtil ukendte højder og ukendte vejrforhold. Til gengæld vil gevinsterne også være langt større og langt sværere at kopiere.
"Hvis virksomhederne formår at udnytte den digitale teknologi, vil vi også se nogle blockbustere, som vender op og ned på markeder, som vi kender i dag," hævder erhvervsforsker Reimer Ivang, der netop har forsvaret sin ph.d.-afhandling om innovation i it-afdelingerne.
Det er ikke umuligt, understreger han. Der findes en lang række af virksomheder, som har brugt og bruger den digitale teknologi til at vende op og ned på markeder og skabe radikale innovationer.
I luftfartsbranchen satte Ryan Air eksempelvis helt nye prisstandarder, hvor booking over internettet spillede en ikke uvæsentlig rolle. Og i telebranchen blev det Telmore, som vendte op og ned på markedet ved helt nye it-systemer, der mindskede administrationsomkostningerne i en hidtil uset grad.
Mentalitetsændring
Tilsyneladende er det slet ikke så svært - så hvorfor overhovedet sætte fokus på emnet?
Ifølge CIO Innovation Forum er der et særligt behov for, at it-afdelingen får en løftestang.Der er nemlig behov for et opgør med det efterhånden udbredte billede af, at en it-afdeling kun er effektiv, når den kan gennemføre projekter til tiden.
Ikke at det er forkert - men der er brug for en ekstra dimension, forklarer Kenneth Egelund Schmidt:
"It-afdelingerne har behov for et komfortabelt rum, hvor der kan eksperimenteres. Innovation handler typisk om pingpong frem og tilbage. Det rum mangler mange it-afdelinger i dag," siger Kenneth Egelund Schmidt.
På mange måder er forklaringen historisk. It-afdelingen har traditionelt været den afdeling i virksomheden, der har koncentreret sig om effektivt at understøtte virksomhedens processer.
Eksperimenterne - ja, de har typisk været overladt til andre grene af virksomheden.
Det er de eksperimenter, der nu skal til at udfolde sig i it-afdelingen.
"De største innovationer kommer på baggrund af fejl og tilfældigheder. Se eksempelvis på opfindelsen af penicillin, som blev opdaget, fordi Alexander Flemming tilfældigvis tabte et stof ned i en petriskål med bakteriemasse og opdagede, at bakterierne ikke voksede der, hvor han havde tabt væsken. Udfordringen er bare, at en typisk it-afdeling ofte kun er gearet til at håndtere klart definerede projekter, som ikke må fejle. Derfor kræver det en mentalitetsændring at skabe det innovative rum," siger erhvervsforsker Reimer Ivang, der i forbindelse med sin ph.d. har set nærmere på it-afdelingernes rolle i innovationsprocesserne.
Den nye målestok
CIO Innovation Forum er kommet frem til to nye parametre, som danske virksomheder bør måles på, når deres digitaliseringsevne skal vurderes.
For det første bør virksomheder vurderes på, om det er lykkedes at skabe en ekstraordinær værdiskabelse gennem den digitale teknologi.
"Det kan være der, hvor du leverer en ekstraordinær stor grad af kundeservice - eller hvis du har mulighed for at øge omsætningen til det dobbelte, uden eksempelvis at øge antallet af ansatte," eksemplificerer Reimer Ivang.
For det andet bør virksomheder måles på, om de har opnået en differentieringsfordel i forhold til den gængse måde at drive forretning på.
"Her ligger ofte nogle af de store innovationer. Det er her, hvor man eksempelvis tager penge for en helt ny ydelse eller sælger varerne på en anden måde, som det for eksempel var tilfældet, da Telmore revolutionerede telemarkedet," siger han.
CIO Innovation Forum har også undersøgt, om der virkelig er et rum til disse innovationer.
"Langt de fleste danske virksomheder anvender it og internet til at digitalisere basale og ofte standardiserede processer i virksomhederne. Det sker med ERP, CRM og andre systemer. Men det halter, når komplekse processer skal digitaliseres," fortæller Reimer Ivang.
Potentialet er der
Vurderingen understøttes af de statistikker, der løbende tager temperaturen på det digitale Danmark, og som Reimer Ivang i forbindelse med sin ph.d.-afhandling har samlet sammen fra kilder som IT i Praksis og Danmarks Statistik.
Når man betragter digitaliseringen af administrative og økonomiske funktioner i en virksomhed, er 91 procent med på vognen. Det går også godt på webfronten, for hele 83 procent af danske virksomheder har en hjemmeside.
"Begge dele er eksempler på, hvordan man har høstet digitaliseringsgevinster ved at subsidiere eksisterende offline-processer," siger Reimer Ivang.
Men det store potentiale ligger et andet sted. Det findes i de mere specialiserede og komplekse digitaliseringsudfordringer, vurderer han.
Selvsamme statistikker vidner nemlig om, at der er plukkemodne gevinster at høste.
For eksempel tilbyder kun 27 procent af virksomhederne interaktiv kundeservice, kun 21 procent tilbyder en personlig brugerflade, og kun 13 procent leverer varer og ydelser via hjemmesiden.
Innovationspotentialet står også skrevet sort på hvidt: Kun henholdsvis 12 og 8 procent af virksomhederne kan rapportere om en høj grad af produkt- og procesinnovation som et resultat af digitaliseringen.
"Mange af de tidligere ydelser fra it-afdelingen er et resultat af meget planlagte processer," siger Reimer Ivang.
Virksomhederne er parate
Virksomhederne er tilsyneladende mere end parate til at eksperimentere yderligere med den digitale teknologi. Ifølge IT i praksis, der udkom i forrige uge, siger 26 procent af erhvervslederne, at it er det bedste kort til at udvikle virksomhederne.
Samtidig er kunder, leverandører og samarbejdspartnere parat.
"Danmark er et af de mest e-parate lande i verden - det viser alle undersøgelser. Danske virksomheder har et laboratorium lige omkring sig - der er rige muligheder for at skabe nye blockbustere," siger han.
E-paratheden er ifølge flere analyser ganske god. Ifølge Economist Intellingence Unit ligger Danmark på førstepladsen med en score på 8,88 ud af 10. En Capgemini-undersøgelse rangerer Danmark på top 10, og ifølge OECD hører danske virksomheder til i superligaen med hensyn til at foretage elektronisk salg og indkøb.
Faktaboks 1: CIO Innovation Forum
CIO Innovation Forum er oprettet af Dansk IT og Computerworld. Formålet med tænketanken er at bidrage med nye og innovative ideer til, hvordan it kan anvendes og udnyttes effektivt.
En digital masterplan for Danmark. Det er målet for tænketanken CIO Innovation Forum, der blev startet sidste efterår i et samarbejde mellem organisationen for it-professionelle, Dansk IT, og Computerworld.
I tænketanken sidder en række af Danmarks fremmeste digitale beslutningstagere, eksperter og tænkere.
Faktaboks 2: De skabte nyt digitalt produkt
Den Danfoss-ejede virksomhed Thermia, som blandt andet skaber løsninger til udnyttelse af jordvarme, er en af de virksomheder, der har haft succes med at udnytte den digitale teknologi til at skabe nye produkter, fortæller erhvervsforsker Reimer Ivang, der blandt andet har forsket i virksomheders evne til at udnytte it som innovationskatalysator.
For at yde en bedre service til kunderne, udstyrede Thermia ifølge Reimer Ivang alle de små pumper, der under jordoverfladen udnytter jordvarmen, med en lille GPRS-sender. Fordelen er, at når en af pumperne går i stykker, eller ikke leverer et tilfredsstillende resultat, sendes der automatisk en besked til et centralt it-system, som derefter sender informationerne videre til den lokale reparatør.
På den måde opdages fejl, som kunderne aldrig ville have haft mulighed for at opdage.
"Rent teknologisk er der ikke noget nyskabende i løsningen. Det nye ligger i måden at kombinere eksisterende teknologier," siger erhvervsforsker Reimer Ivang.
I tilfældet Thermia var den digitale teknologi med til at skabe en radikal innovation, som gør, at Thermia i dag distancerer sig fra konkurrenterne.
Billedtekst: Trekanten Der ligger et stort potentiale i trekanten mellem virksomhedens ydelser og produkter, aktører som kunder, medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere - og så selvfølgelig de interne processer," siger Kenneth Egelund Schmidt.
Arkivfoto: Mikael Rieck
OriginalModTime: 23-08-2007 14:16:31