Værktøjer til ingeniøren og arkitekten

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. juni 2007.


Tag det nu bare helt roligt. Godt nok er den nyeste version af tidens hotteste værktøjskasse til it-driften netop sendt på gaden, men alt arbejde med version to har ikke været forgæves. Og måske er der slet ingen grund til at gå i kast med version tre.
Sådan lyder rådene - groft forenklet - fra de ITIL-eksperter, som Computerworld har talt med.
Årsagen er, at ITIL ikke er en bibel, men et best practice koncept, der handler om at bruge og udnytte de værktøjer, der passer til ens egen organisation.
"Mit råd er, at man skal se på den opgave, man har gang i. Er man i fuld gang med at implementere incident management, og det er vigtigt her og nu, så er der ingen grund til at stoppe op for at gå over til version tre.
Det svarer til, at man er i gang med at bruge en hammer, og så har man ikke nødvendigvis brug for en smartere hammer," siger medindehaver af firmaet Itilligence Christian F. Nissen, der også har rådgivet forfatterne af den nye version af ITIL.
Men det betyder ikke, at den tredje version af det den britiske stats koncept for god it service management ikke har sine styrker.
"Står man med mere strategiske udfordringer, hvor man vil have styr på sine it-services og lave mere sammenhængende services, så er det måske smart at tage et kig i version tre," siger han.

Livscyklus-perspektiv
Forskellen mellem version to og tre er perspektivet, det ses fra. Mens version to beskriver en stribe sammenhængende processer som incident management, configuration management og retningslinjer for at sikre driften af en god servicedesk, går version tre skridtet videre.
Her er der retningslinjer for, hvordan man styrer en portefølje af services og skaber nye services fra bunden og tager højde for alle omkostninger og udfordringer undervejs.
Skal man for eksempel tilbyde alle medarbejderne e-mail-adgang på mobilen, er det en service, der gør brug af flere af ITIL-processerne. Det kan involvere sikkerhedsaspekter, regler for netværket, muligvis en optimeret servicedesk.
Og det griber med andre ord ind i de forskellige ITIL-processer, der tidligere blev set hver for sig.
Dermed kunne en it-afdeling være stærk på forskellige områder som fejlhåndtering, men mindre stærk på det element at have en god servicedesk.

Opgør med silo-struktur
CA's ITIL-ekspert, Steen Bendtsen, betegner version tre som det horisontale perspektiv, mens ITIL-processerne tidligere har været meget silo-agtige.
"Den nye version af ITIL adresserer på den måde det kvalitetsmæssige aspekt i en service fra start til slut, mens man i den gamle version af ITIL godt kunne have svingende kvalitet i de forskellige services bag en proces," siger han.
Helhedsperspektivet gør også it-afdelingen i stand til bedre at fordele ansvar, prioritere mellem projekter og beregne omkostningerne ved etableringen af en nye service, ligesom mulige effekter og fordele for forretningen bedre kan finde vej til ledelsen.

Ikke en revolution
Egentlig lyder det lidt som om, at version to har manglet dette element - og at version tre dermed er en revolution.
Men manglen på helhedsperspektivet betyder ikke, at virksomhederne har været ladt i stikken.
Det manglende helhedsperspektiv er blevet vejet op af standarden ISO/IEC 20000, som er en form for overbygning på ITIL version to.
Den certificering jagter KMD, og da der er et stort overlap mellem ISO 20000 og ITIL version tre, mener proces- og kvalitetschef Thomas Falk Mogensen heller ikke, at version tre nødvendigvis er et ‘must' for KMD at kaste sig over lige nu.
"Jeg har lige fået version tre ind af døren, og det er ikke noget, jeg kommer til at ligge søvnløs over," siger Thomas Falk Mogensen, der dog mener, at version 3 også har andre fordele.
"Visse af processerne har tidligere været meget svære at forstå - eksempelvis release management. Det er bedre beskrevet i den nye version," siger han.
Således er der også meget genbrug fra den gamle til den nye version. Christian F. Nissen anslår, at 60 procent af version to er overført til version tre, hvor de udgør 40 procent af det nye kompleks.
rost

OriginalModTime: 28-06-2007 14:50:25




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere