Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2007.
"Hotmail var ikke blot først til massivt at udbrede webbaserede mailsystemer. Hotmail var også den første virksomhed til at benytte sig af viral marketing," fortæller Britt Mathiassen, der sammen med Morten Wang har skrevet speciale på IT-Universitetet i København om viral marketing.
Ved at lægge en Hotmail-invitation i bunden af alle mails sendt fra Hotmail opnåede webmail-virksomheden stor udbredelse.
"Det er en form for markedsføring, hvor man udnytter, at folk kan tippe eller give gode råd til hinanden," forklarer Britt Mathiassen det grundlæggende princip i markedsføringsstrategien.
Smittespredere
Ideen om viral markedsføring bygger på den sociale netværksteori. Det er såkaldte "sneezers" eller nysere.
"Snezers spreder smitten. Det er personer, der er karakteriseret ved, at de har et stort netværk og stor kontaktflade. Gode
sneezers spreder budskabet mere. Det er en reaktion på, at folk er holdt op med at tro på den gode sælgers tale. Man tror ikke på, at Cillit Bang virker, bare fordi en mand siger det. Nu undersøger vi selv andres anbefalinger på nettet, og en personlig anbefaling betyder meget mere. Princippet er egentlig god gammeldags ‘word of mouth', der har fundet en ny form i kraft af internettets muligheder. Internettet har generelt gjort vores netværk større og mere effektive," siger hun.
Den digitale virale markedsføring betyder, at man som annoncør kan ramme sin målgruppe meget præcist.
"Brugerne står selv for segmenteringen. De vælger hvem, den virale kampagne kan være relevant for," siger hun.
I specialet har de to studerende forsøgt at opdele forskellige typer af viral marketing. I en kategori er de virale videoer. Ifølge Britt Mathiessen er et godt eksempel det danske it-sikkerhedsfirma Bullguard. De lavede en video med en nøgen mand, der står og strækker sig. En kvinde råber "Don't touch the computer," men det er øjensynligt for sent. En bulldog springer frem og bider ham i kønsdelene.
"Her er der en klar forbindelse til både firmaets navn og produkt," siger Britt Mathiassen.
Den klare forbindelse mellem video og produkt er dog et særtilfælde:
"Videoerne har ikke nødvendigvis nogen synlig forbindelse til afsenderen andet end et logo, der måske bliver præsenteret sidst i videoen. Indholdet i videoerne siger intet om produktet."
Støt brysterne digitalt
I en anden kategori af den virale markedsføring er den virale kampagne. Et eksempel er kampagnen "Støt Brysterne," hvor Kræftens Bekæmpelse oprettede en side, hvor brugerne selv kunne oprette en støtte-hjemmeside og lave en kampagne derfra.
"Der kunne man også se, hvem der havde indsamlet flest penge. Det er et alternativ til den traditionelle måde at gå ud og ryste med bøssen. Her kan man gøre det digitalt," siger hun.
Specialet, der har fået titlen "Viral Marketing Works... Pass it on," kastede et 11-tal af til de to studerende. I dag er Morten Wang ved at færdiggøre de sidste kurser på ITU, mens han arbejder for webbureaut fonqi. Britt Mathiassen har tidligere arbejdet som projektleder og har blandt andet beskæftiget sig med usability og informationsarkitektur. Nu er hun på udkig efter et arbejde, hvor hun kan arbejde mere med kommunikation.
Boks:
specialeskriverne
Computerworld taler jævnligt med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Britt Mathiassen, (billedet) og Morten Wang har skrevet om viral marketing.
Hvad er dit speciale??Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig.
OriginalModTime: 10-05-2007 14:33:18