Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2007.
Mediegiganten Viacom har sagsøgt Google for 5,5 milliarder kroner for ulovlige videoklip på Youtube. Hvis Viacom vinder, er det en potentiel bombe under web 2.0, mener dansk ekspert.
Et enkelt lille videoklip kan da ikke skade.
Helt ærligt?
Også selv om det måske er fra MTV eller det populære tv-show Simpsons.
Men 160.000 ulovlige videoklip kan ende med en rigtig bestialsk rudekuvert til Google på hele 5,5 milliarder kroner.
Som ejer af det populære videosite Youtube er Google sagsøgt af den internationale mediekoncern Viacom med krav om betaling ved kasse et. Og straks at fjerne alle de videoklip, der krænker Viacoms rettigheder.
Googles jurister svarede i denne uge med et digert juridisk dokument, der grundlæggende kan koges ned til tre ord:
"Rend og hop."
Men Google sendte samtidig en advarsel om, at hvis dommerne ikke - som forlangt af Google - afviser sagen, risikerer sagen at ødelægge den måde, vi bruger nettet på. Også i Danmark finder Google støtte for sine synspunkter.
Vinder Viacom sagen, vil det være ødelæggende for den måde, som millioner af mennesker bruger nettet i dag, mener Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM).
"Alle sociale medier vil få et knæk og lægge en bremse på nettets udvikling," siger Chris-tian Peytz.
Eller med andre ord ødelægge det, der i dag benævnes web 2.0. Han støtter ubetinget Google i denne sag mod Viacom.
"Viacom går jo ikke efter fru Petersen. Viacom går efter postbuddet. Det svarer lidt til, at man gør Post Danmark ansvarlig for indholdet af de breve, som de bærer rundt," siger Christian Peytz.
Praktisk umuligt
Hans pointe er ikke, at videoklip på Youtube ikke kan være ulovlige. De skal selvfølgelig fjernes, når man finder dem. Men Christian Peytz finder det praktisk umuligt at gøre Google, Youtube eller andre lignende tjenester ansvarlige for ulovligt indhold, som brugerne uden deres vidende har lagt ind.
Googles advokater skar det ud i pap: Ved at gøre teleselskaber og internet-services ansvarlige for internetkommunikation.
Derfor truer Viacoms stævning den måde, som hundrede af millioner mennesker fuldstændig legitimt udveksler informationer, nyheder, underholdning samt politiske og kunstneriske udtryk på. Advokaterne fremhævede ligeledes, at de (Youtube og Google), går langt videre end krævet for at beskytte indhold, der er beskyttet af ophavsret.
Og denne pointe er vigtig, fordi den hænger sammen med den knage, som Google hænger sin juridiske hat på i sagen mod Viacom.
Google og Youtube mener nemlig, at de er omfattet af en bestemmelse i den amerikanske lovgivning, som Viacom selv har været med til at udforme.
Reglen går på, at ejerne af hjemmesider ikke er ansvarlige for indhold, der er lagt ind på siden uden deres vidende, hvis de fjerner det med det samme, når en rettighedshaver klager.
Forhandliger trukket ud
Umiddelbart ser det ud, som om Google regner med at have den almindelige offentlighed på sin side. Selskabet har i hvert fald bedt om, at sagen kommer for en jury.
Omvendt lyder det fra Viacom, at sagsanlægget kommer, fordi forhandlingerne med Google har trukket unødigt ud.
Og da Computerworld foretog en søgning på Youtube efter MTV-musikvideoer, kom der på første side MTV-udsendelser med Radiohead, Bryan Adams og Bruce Springsteen. Også klip fra The Daily Show, et populært indslag på et andet Viacom-produkt, Comedy Central, kom på skærmen hos Computerworld.
Bagved det forestående slagsmål i retssalene ligger en konflikt om, hvem der skal kontrollere adgangen til den underholdning, der produceres af tv- og filmselskaber. Og dermed hvem, der skal have snablen dybest ned i floden af indtægter fra tv-reklamer.
Skrækscenariet
Et skrækscenarium for producenterne er, at de mister status som seernes første adgang til det indhold, som de producerer. Det kan være første skridt mod at skulle dele de lukrative reklameindtægter.
Og måske er denne frygt ikke ubegrundet. I hvert fald har Google længe forsøgt at få producenterne af levende billeder til at lægge deres materiale ind på Youtube.
Ligesom Google er manges indgang til at søge informationer på skrift og billeder, så kunne det gøre Youtube - og dermed Google - til den primære indgang til at søge efter levende billeder.
Andre producenter af tv, film og video - så som engelske BBC - har indgået aftaler med Youtube om begrænsede dele af deres sortiment, samtidig med at de forsøger at holde andre dele væk fra Youtube. BBC har blandt andet anmodet Youtube om at fjerne en række ulovlige klip, som brugerne har hentet fra det populære motorshow Top Gear.
Også disse kunne Computerworld finde på alenlange lister over video med showets værter, Jeremy Clarkson, James May og Richard Hammond, som afprøver, afbrænder eller ombygger biler fra hele den vide verden.
Billedetekst:
støtte Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier, støtter Google i sagen mod Viacom.
Foto: Steen Wrem, Polfoto
OriginalModTime: 10-05-2007 14:22:51