Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. maj 2007.
"Producenterne leverer sjældent nyt design. De kommer med sidste års model, hvor de har taget et hjørne."
Jens Christina Carlsson, medejer af designfirmaet Barlby+Carlsson, er ikke voldsomt imponeret af de fleste mobiltelefoner. De fleste mobiltelefoner adskiller sig i virkeligheden ikke meget fra hinanden. Også selv om de allierer sig med italienske modehuse eller andre varemærker.
"Og det er netop den helt forkerte vej at gå. Nok er der nogle rich kids, som kan flashe deres mobil. Men grundlæggende er de blevet snydt, fordi der er ingen forskel på deres mobil og kammeraternes almindelige mobil. Som om du er et andet menneske, fordi du flyver på første klasse. Selv om du lander i samme lufthavn, som dem på økonomiklasse," siger Jens Christian Carlsson, der blandt andet har undervist i design af bærbar elektronik ved IDAS, en skole for avancerede designstudier oprettet af den sydkoreanske regering i 1996.
At Nokia forsøger at ramme det eksklusive segment med en mobiltelefon i guld, stiller han sig også skeptisk overfor.
"Man kan sammenligne det med en Volkswagen. Den dyreste Volkswagen konkurrerer med Mercedes. Hvis du og jeg skulle vælge mellem de to, så tager vi en Mercedes. De kan smække den mobil til med platin og diamanter. Det er stadig en Nokia," siger Jens Christian Carlsson.
Han tror mere på, at producenter går efter at tilbyde mobiltelefoner, der kommer med en historie eller en anden oplevelse end den gængse. Som for eksempel en mobil, som ikke findes i de hjemlige butikker.
OriginalModTime: 03-05-2007 13:48:26