Analytiker: B&O klar til vækst

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. februar 2007.


B&O er i topform efter en større ­slankekur. Nu venter væksten lige om hjørnet for Struervirksomheden.

Struer-virksomheden Bang & Olufsen (B&O) er færdig med den slankekur, som den administrerende direktør satte selskabet på, da han tiltrådte i 2001. Nu står den slanke udgave af B&O på spring til at øge væksten markant, vurderer aktieanalytiker Rune Møller fra Jyske Bank, som følger B&O.
"Siden Torben Ballegaard Sørensen satte sig i B&O's direktørstol, har han reduceret omkostningerne kraftigt og skåret meget overflødigt fedt væk i virksomheden. Også så meget, at det har overrasket en del analytikere", siger han.
Han betegner Ballegaards tid som topchef i B&O frem til nu som første del af en totrinsraket. Første trin var slankekuren, der blandt har betydet, at B&O siden 2001 har øget bruttomarginen med otte procent.
"Det er imponerende. Andet trin af raketten bliver højere vækst i omsætningen end de væksttal, vi har været vant til at se fra B&O," siger Rune Møller.
Den øgede vækst skal komme fra nye produkter, som B&O er begyndt at lancere flere af i takt med, at det bruger flere penge på produktudvikling.
"B&O har for nylig lanceret en række fjernsyn i den billige ende - for B&O vel at mærke - som kan gå hen at blive de første katalysatorer for den øgede vækst," vurderer han.
Han henviser til Bang & Olufsens seneste skud på produktstammen, BeoVision 8, der er på 26 tommer og koster omkring 22.000 kroner. B&O's forventninger til det nye fjernsyn er store, og det er blevet betegnet, som B&O's nye "folkefjernsyn". Stort set samtidig med BeoVision 8 lancerede B&O også selskabets Beo­Vision 9-fjernsyn, der er B&O's flagskib inden for fladskærms-tv med 50 tommer plasmaskærm og med mediecentret, Beovision 3, indbygget. Pris: omkring 160.000 kroner.
Det kan umiddelbart virke lidt forvirrende, da det kan se ud som om, at B&O har kludder i strategien: Går selskabet efter de rige, der har råd til at betale 160.000 kroner for et tv, eller går B&O efter den mere almindelige dansker? Det, afviser Rune Møller, er tilfældet.
"Det er snarere udtryk for, at B&O vil begge dele. B&O har tidligere haft fjernsyn i den billigere ende. Så der er tale om, at selskabet lukker et hul, selskabet har haft i dets produktlinje," siger Rune Møller.

OriginalModTime: 22-02-2007 14:53:40




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere