Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. februar 2007.
Lyd kan gøre virtuelle verdener til en bedre oplevelse. Det var Rolf Nordahls udgangspunkt for hans speciale. Et speciale der har givet ham endnu et 13-tal og kontakt til både B&O og Hollywood.
I sit speciale fra medialogi-uddannelsen på Aalborg Universitet i København har Rolf Nordahl undersøgt, hvordan man kan forbedre oplevelsen i virtuelle verdener ved hjælp af lyd. Han mener eksempelvis, at spilbranchen stadig har meget at lære, når det kommer til at skabe et godt lydligt univers.
- I dag bruger spilindustrien samplede lyde. Lyden er ofte så simpel, at den bliver irriterende. Hvis lyden bliver mere adaptiv, så tror jeg, at spillerne vil få en langt bedre oplevelse. Tænk hvis lydene tilpassede sig til, hvordan du bevæger dig i spillet i stedet for at høre det tre samme lyde hele tiden. Man skal kunne føle sin egen tilstedeværelse i spillet, siger Rolf Nordahl og fortsætter:
- Tænk hvis man kunne skabe noget af lyden ved hjælp af lydsyntese, så den var lettere at tilpasse til brugerens måde at bevæge sig på i det virtuelle univers?
Hans eget speciale giver svaret. Det peger på, at det godt kan betale sig at arbejde mere med lydsiden i virtuelle verdener.
Et af forsøgene i specialet gik ud på at sætte trykfølsomme sensorer på skoene, så den virtuelle verden kunne gengive lyden af brugerens skridt. Lyden af ens egne skridt på forskelligt underlag og eksempelvis lyden af humlebier, der flyver rundt i den virtuelle verden gav testpersonerne blod på tanden til at udforske den virtuelle verden mere, end de testpersoner der udforskede den samme verden, men uden den samme dynamiske, lydlige respons.
- Med kontakterne under skoen giver det en blød lyd, når du træder blødt, og hvis du træder hårdere, så giver det en hårdere lyd.
Den lydlige oplevelse bliver skabt i et tredimensionelt soundscape, der reagerer i forhold til brugerens position og bevægelser. Lyden bliver sendt ud i et specialdesignet otte-kanals surroundsystem. Samspillet mellem de lyde, der allerede eksisterer i det virtuelle univers, og de lyde, som testpersonen selv bidrager med, skaber en bedre oplevelse.
Alt i alt er 200 personer indgået i Rolf Nordahls testmateriale, hvor han har undersøgt, hvordan testpersonerne bevæger sig rundt i det virtuelle univers i forhold til, hvilke former for lyde de bliver præstenteret for i den virtuelle verden.
Rolf Nordahl har en ubrudt række af 13-taller på sit kandidatstudium, og specialet har åbnet indtil flere døre. Han er blevet ansat som ph.d.-studerende på medialogi-uddannelsen på Aalborg Universitet.
Hans speciale har vundet en pris uddelt af foreningen for interaktionsdesign, Sigchi. Endelig har B&O fået øje på hans forskning, og virksomheden vil gerne samarbejde med ham. Så sent som i sidste weekend var Rolf Nordahl med til en workshop i London sammen med nogle af Hollywoods bedste lyddesignere og -eksperter.
Computerworld taler jævnligt med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Rolf Nordahl har skrevet om lyd i virtuelle verdener.
Hvad er dit speciale??Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig.
Skriv til specialeskriverne@cw.dk.
OriginalModTime: 15-02-2007 13:54:28