Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. januar 2007.
Hverken forbrugere eller virksomheder står i kilometerlange køer for at købe Microsofts nye styresystem Vista. Er ligegyldigheden det første tegn på, at den amerikanske gigants styrke smuldrer?
Hvor meget er det nye styresystem Windows Vista værd for dig?
Ja, dig.
Vil du betale 1.874 kroner for det?
Eller vil du betale over 3.000 kroner for en af de dyrere versioner?
Tilsyneladende er kun et mindretal parat til at spendere den slags penge for at få den nyeste udgave af Microsofts operativsystem. En ny meningsmåling foretaget for Computerworld viser, at kun et mindretal på 10 procent er villige til at opgradere deres maskine.
Men hov, vi taler om et af Microsofts absolutte kerneprodukter, der har tjent milliarder og atter milliarder ind til hovedkvarteret i Redmond, Wa-shington. Og sådan kommer fremtiden også til at fortsætte ifølge Microsofts årsregnskab for 2006, der forudser tocifrede vækstrater i regnskabsåret 2007. Netop som en følge af Vista og den nye pakke med Office-programmer kommer i butikkerne.
En vækst i salget af pc'er på 8-10 procent vil også pynte på Microsofts regnskab for 2007, når nye computere vil være født med Vista som styresystem.
Men ifølge professor Mogens Kühn Pedersen, der sidder i Center for Informatik på Copenhagen Business School, vil Microsoft få sværere og sværere ved at få kunderne til at betale dyrt for nye versioner af Windows.
- Vi er i den situation, at en stor del af pc'ens styresystem ligger på nettet i form af en lang række applikationer. Spørgsmålet er, om Vista kan vinde de markedsandele tilbage, siger Mogens Kühn Pedersen.
I en konkurrence med de forskellige tilbud på nettet, vil styresystemet stå svagt. Mens Vista koster penge, er tilbuddene på nettet ofte gratis for brugerne, fordi udbyderne finansierer udbuddet ved at sælge reklamer.
- Nettet er kommet et skridt foran. Nettet accepterer, at du bruger en gammel maskine og et gammelt styresystem, pointerer han.
Men betyder det, at Microsofts dominans er ved at erodere bort, når virksomhedens kerneprodukter får mindre og mindre værdi for kunderne? Tanken synes ikke fjern, når man i stedet for Microsoft Outlook bruger Google Gmail og kalender til mail og til at holde styr på kærestens fødselsdag. Eller arbejder sammen med kollegaerne på et regneark, der ligger på Google Spreadsheets.
Og i stedet for Microsoft Explorer som browser kan man vælge at surfe på nettet med Mozilla Firefox, et populært open source alternativ.
Det har mere end almindeligt lange udsigter med at få skubbet Microsoft ned af tronen, mener chefanalytiker Anders Elbak fra it-konsulenthuset IDC (der er en del af IDG-koncernen).
- Selve operativsystemet bliver mere og mere ligegyldigt, men Microsoft vil stadig sidde på langt størstedelen af det, siger han.
Selvom stadig flere mennesker bruger services på nettet, mangler der endnu meget, før hele deres skrivebord er lagt på nettet, lyder hans argumentation.
- Blandt de private brugere er der stadig en opfattelse af, at det kan være farligt at lade det hele ligge på nettet. Har man det liggende på sin egen harddisk, så ved man, hvor det er, siger Anders Elbak.
Selvom udviklingen efter hans opfattelse går i den retning, så går der lang tid, før den brede masse af brugere har tillid til at bruge nettet på den måde. Indtil da er det svært at rokke ved tilliden til det prøvede Windows operativsystem.
Siden den første version af Windows, 1.0 kom i 1985 som et styresystem til IBM's pc'er, har Microsoft udsendt en lind strøm af nye versioner. Efter Windows 95 blev sendt på markedet, har næsten hvert eneste år budt på nye udgaver af styresystemet. Windows til almindelige hjemmecomputere, servere, mobiltelefoner og andre formål er flydt i en lind strøm fra Microsofts udviklingsafdelinger.
- Der er hele tiden kommet knopskud, erkender Nis Bank Lorenzen, der i Danmark er ansvarlig for lanceringen af
Vista.
I dag er Windows et modent produkt, som brugerne er vant til at bruge på en bestemt måde. Mon de overhovedet skænker det mange tanker, når de køber sig en ny maskine, der vil være født med Windows Vista som styresystem.
- Folk forventer ikke en nyhedsværdi i et nyt styresystem, siger Mogens Kühn Pedersen.
Ifølge ham forventer forbrugerne, at deres computer er udstyret med et styresystem, så de kan komme på nettet på samme måde, som de forventer, at de kan ringe andre mennesker op med en telefon.
Set fra Mogens Kühn Pedersens stol er det svært at se de afgørende nyheder i Vista, der kan vinde nye kunder.
- Microsoft skal virkeligt gøre noget helt ekstraordinært for at lancere en ny Windows, siger Mogens Kühn Pedersen.
Desværre ja synes konklusionen næsten at lyde fra Nis Bank Lorenzen. Men også kun næsten.
- Styresystemer bekymrer ikke forbrugerne voldsomt meget. Det er selvfølgeligt lidt kedeligt for en som mig, der synes, de er rigtigt spændende, siger han.
Alligevel tror han, at forbrugerne vil blive positivt overraskede over den bedre sikkerhed i Vista. Specielt når de bevæger sig rundt på nettet med den nye computer.
- Salget starter først på tirsdag 30. januar, så da må det stå sin prøve blandt forbrugerne, siger Nis Bank Lorenzen.
Billedtekst: ligegyldigt Professor Mogens Kühn Pedersen, Copenhagen Business School, har svært ved at få øje på afgørende nyheder i Vista, der kan vinde nye kunder. Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 25-01-2007 14:25:17