Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. januar 2007.
Den sydkoreanske nyhedstjeneste OhmyNews har fået succes med at lade brugerne skrive nyhederne. Virksomheden er ekspanderet til blandt andet Japan.
To millioner læsere dagligt. Som et gennemsnit er det et tal, de fleste danske chefredaktører ville smile huldsaligt over. Specielt når den slags læsertal er opnået med blot 65 fastansatte journalister.
Ikke desto mindre er det, hvad den koreanske nyhedstjeneste OhmyNews har opnået på godt seks år ved at satse utraditionelt på, at brugerne skriver og udvælger de historier, der skal i online-avisen. Så oven i de 55 professionelle journalister skal man lægge godt 41.000 leverandører af historier til spalterne. Dagligt bliver det til godt 200 tekster, videoklip og billeder.
Som en analyse fra det engelske universitet i Leeds peger på, er den koreanske nyhedstjeneste ikke en ren brugerdreven mediemaskine i og med, at de fastansatte journalister leverer godt en femtedel af alle artikler.
Succesen for OhmyNews har fået virksomheden til at ekspandere til det japanske marked i en alliance med udenforstående investorer, og at lancere en engelsksproget international udgave, OhmyNews International, der ifølge Wikipedia har godt 1.500 skrivende brugere fordelt på 100 lande.
I dag er nyhedstjenestens økonomi skruet op omkring annoncering og frivillige bidrag fra velvillige sjæle. Og det er der brug for, fordi også brugerne får betaling for deres bidrag alt efter, hvor mange læsere, der klikker ind på deres historier og et system, der indbyder læserne til at belønne særligt gode artikler med små donationer. Rapporten fra
universitetet i Leeds nævner et eksempel på en særlig populær artikel, der i løbet af fem dage indtjente 125.000 kroner til skribenten.
En række eksperter har fremhævet, at forklaringen på succesen for OhmyNews også skal forklares ved en generel mistro blandt mange koreanere over for de etablerede nyhedskanaler.
- Uden at være specialist i Korea er det uden tvivl en del af forklaringen, siger Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM).
OriginalModTime: 04-01-2007 14:41:44