Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. september 2006.
Flere end 40 procent af it-firmaerne forventer at hive pungen op af lommen og købe konkurrenter i de næste par år.
Jagten på nye vækstmuligheder kaster danske it-selskaber ud i en ny konsolideringsrunde.
42 procent af it-virksomhederne regner ifølge dette års IT-Vækstbarometer med at købe konkurrenter i løbet af de næste par år. Det er en markant stigning i forhold til i fjor, hvor hver tredje virksomhed regnede med at bruge opkøbsvåbenet i jagten på vækst.
- Endnu mere interessant er det, at hele 64 procent af de dygtigste it-virksomheder drager på indkøbstogt de næste par år. Den store købsinteresse og -formåen bliver stimuleret af, at det er lettere at finansiere opkøb end tidligere, siger Kim Gerner, der er ansvarlig for IT-Vækstbarometret samt partner og leder af Deloittes division for teknologi-, medie- og televirksomheder.
De gode finansieringsmuligheder og høje salgspriser kan også være medvirkende til, at mange virksomhedsejere, der ikke umiddelbart tænker i de baner, kommer på salgstanker.
Dermed tyder meget på, at den konsolideringsbølge, der allerede har ført til eksempelvis fusionen mellem Ementor og Topnordic samt deres køb af Atea, tager til i styrke.
-Vi kan aflæse af de foregående års IT-Vækstbarometre, at antallet af faktisk solgte virksomheder normalt bliver større end det antal, der forventes solgt. Det hænger tæt sammen med, at der i Danmark ikke har været den store tradition for, at sælgere er særligt opsøgende i forbindelse med et salg, siger Kim Gerner.
I IT-Vækstbarometret fra 2005 planlagde således kun ni procent at sælge hele eller dele af virksomheden. Det faktiske tal er i dette års barometer dobbelt så højt.
- I år planlægger dobbelt så mange (17 procent) at sælge deres virksomhed. Så hvis trenden holder, bliver der tale om en meget høj salgsaktivitet, siger Kim Gerner.
Billedtekst:
Aktivitet Ifølge Kim Gerner, der er ansvarlig for IT-Vækstbarometret samt partner og leder af Deloittes division for teknologi-, medie- og televirksomheder, bliver de en livlig køb- og salgsaktivitet i det kommende år.
Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 14-09-2006 13:28:40