Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.
Microsofts Communicator har været en succes for plastproducenten Rosti i kampen mod mail-bunkerne.
Det var de kvælende mængder af e-mails, som gjorde udslaget for Rosti. Mails, som alene landede i indbakken, fordi modtageren var sat på som cc- eller bcc-modtager. I plastvirksomheden Rosti ville man have en anden måde at kommunikere på. Valget faldt på Microsoft Communicator.
- Vi ville have et alternativ til de tidrøvende e-mails, som var drevet af, at man lige satte et par ekstra modtagere på, for at dække sig selv ind. Det er en kultur, som hurtigt bliver til en uskreven politik, og i takt med, at indbakken bliver overfyldt, udvandes værdien af teknologien, siger Thomas Okke Frahm.
Han er administrerende direktør i selskabet Rosti IT A/S, som er en del af firmaet Rosti, der ejes af A.P. Møller - Mærsk. Rosti IT leverer også it-ydelser til selskaber uden for Rosti, men det er dog først og fremmest plastvirksomheden med dens fabrikker i udlandet, som er kernekunden.
- I dag har vi godt 400 brugere af Communicator hos Rosti. Og de har alle sammen oprettet sig selv som brugere - inklusive den administrerende direktør, fortæller Thomas Okke Frahm.
I begyndelsen var helt almindelig, gratis instant messaging inde i overvejelserne hos Rosti. Men planerne blev både droppet af hensyn til sikkerhed og ønsket om at fremtidssikre løsningen.
- Vi havde brug for den uformelle kommunikation, som straksbeskeder giver mulighed for. Men vi ville også have et seriøst produkt, der kunne levere et alternativ til ip-telefoni, opbygning af servicefunktioner i forbindelse med for eksempel it-support og lignende, siger Thomas Okke Frahm.
Hjertet i løsningen er det såkaldte Active Directory, hvor brugerne logger sig på, bliver godkendt og får adgang til Office Live Communications Server.
Thomas Okke Frahm fortæller, at al trafik bliver logget.
- Det kan lyde modstridende, når det, vi ville til livs, var den e-mailkultur, som blev skabt af, at man hele tiden dækkede sig ind ved at sende "cc" og "bcc". Loggen har dog aldrig være anvendt. Den administrerende direktør skal sammen med finansdirektøren eller et bestyrelsesmedlem godkende adgangen til loggen, siger Thomas Okke Frahm.
Samarbejdsværktøjet har givet gode resultater. Organisationen er, efter Thomas Okke Frahms mening, blevet bedre til hurtigt at finde hjælp og dermed løse problemer.
- Vi kan direkte måle det på supporthenvendelserne om ERP. Nu arbejder vi på at udvikle Communicator-løsningen, så den kan anvendes mobilt og til videomøder, siger han.
OriginalModTime: 27-04-2006 13:12:05