Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2006.
Begreber som offshoring og nearshoring fylder meget i debatten om outsourcing. Men kun få virksomheder placerer i dag selv opgaver i udlandet, og i fremtiden vil softwareproduktion og it-service være en del af en underleverandørbaseret global leverancestrategi baseret på pris og kvalitet i stedet for geografi.
Fremover vil kunden være ligeglad med, hvor koden er skrevet. Det er vigtigere, at it-leverandøren kender kundens behov og er tilgængelig, hvor løsningen skal leveres.
Offshoring eller placering af it-udviklingsopgaver i lande med højtuddannet arbejdskraft og lave lønomkostninger har de seneste seks år fyldt meget i debatten. Enten som skræmmebillede på risikoen for at miste arbejdspladser eller især store virksomheders mulighed for at få lavet billige it-løsninger. Men i takt med, at globaliseringen fortsætter bliver billedet af offshoring mere grumset.
Frem til år 2000 var offshoring til indiske servicevirksomheder som Tata Consulting, Infosys eller Satyam Computer Services ensbetydende med at få opgaven løst af indiske medarbejdere i Indien eller få indiske medarbejdere udstationeret hos kunden i Danmark. Men siden 2001 har Tata Consulting for eksempel haft et stort center i Budapest og siden i Skandinavien, ligesom Satyam i forbindelse med KMD-aftalen har meddelt, at selskabet åbner kontor i København.
- Vi holder snart helt op med at tale om offshoring. Virksomheder efterspørger konkurrencedygtige og kompetente løsninger, og det betyder først og fremmest, at leverandøren skal kende virksomhedens forretning og være tilgængelig der, hvor løsningen skal leveres. Kunden vil være ligeglad med, hvor koden er skrevet.
Sådan siger Karsten Fogh Ho-Lanng, der er ansvarlig for analyserne af it-servicemarkedet hos IDC Nordic. Han mener til gengæld, at det er helt afgørende for systemintegratorerne i it-branchen at etablere en global leverancemodel, hvis de vil være effektive nok til at vokse og fortsætte med at levere stadig mere komplekse it-løsninger til kunderne.
Udvikling er efter Karsten Fogh Ho-Lanngs opfattelse en naturlig udvikling i modningen af arbejdet med teknologi både hos kunderne i erhvervslivet og leverandørernes produktion i it-branchen. Han finder det fristende umiddelbart at lave en forenklet sammenligning med bilindustrien, der er total globaliseret og har forfinet det globale leverancesystem til et niveau, hvor underleverandører fra hele verden leverer til et produkt uden kunden bekymrer sig om, hvor de enkelte dele kommer fra, men derimod om mærkets design og kvalitet samt den lokale værkstedsservice, priser på reservedele og lignende.
OriginalModTime: 20-04-2006 14:26:11