Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. marts 2006.
Martin Professional har nu overladt det meste af it-driften til TDC Hosting.
hosting
Intelligente - det vil sige computerstyrede - projektørløsninger til koncerter og lignende begivenheder er kerneproduktet for Martin Professional i Århus. Efter et længere tilløb har koncernen outsourcet it-driften og er nu i gang med projektets største udfordring: brobygning over kulturkløften.
- Vi har fysisk flyttet 40 servere, hvorpå der er virtualiseret 60 servere, som kører cirka 30 applikationer. Det har været en succes uden større tekniske problemer. Den største udfordring har umiddelbart vist sig at ligge i en afstemning af kulturerne hos vores medarbejdere i it-afdelingen og de medarbejdere hos TDC Hosting, der nu skal tage sig af driften, siger it-chef Flemming Blåbjerg fra Martin Professional.
- Vi skal have nye roller i it-afdelingen og i højere grad være forretningskonsulenter, der er i stand til at suge de spørgsmål og indtryk til os, som kommer fra forretningsenhederne. Input, som vi skal arbejde videre med og udvikle til projekter, der understøtter forretningen, fortæller Flemming Blåbjerg.
Det er to år siden han begyndte at overveje outsourcing. Koncernens it-afdeling var på få år reduceret fra 15 til 9 ansatte, mens antallet af servere var vokset fra 30 til 60 og kompleksiteten i softwaren vokset tilsvarende.
- Vi havde simpelthen svært at få enderne til at nå sammen med den bemanding. Jeg måtte overveje, hvordan vi sikrede udviklingen af kompetencerne på alle vores applikationer og samtidig kunne yde den daglige service til forretningsenhederne, siger Flemming Blåbjerg.
Tilgangen til outsourcing hos Martin Professional var altså ikke et krav om at reducere omkostningerne, men om at tilføre nye kompetencer og sikre driften under de mest optimale forhold. Derfor tog han ideen om outsourcing af it-driften med til koncernens it-board, der typisk mødes for at give selskabets it-understøttelse et serviceeftersyn i henhold til firmaets it-politik.
It-boardet nikkede til ideen, og Flemming Blåbjerg gik i gang med en nærmere undersøgelse af markedet. Kontrakten med TDC Hosting blev skrevet under sidste sommer, og efter nogen opgradering af kablerne til Martin Professionals lokaliteter begyndte implementeringen i december og er netop afsluttet.
En af Flemming Blåbjergs ansatte flyttede sammen med it-løsningen over til TDC Hosting. En anden har helt forladt firmaet, fordi han ikke kunne se sig selv i de nye roller, som it-afdelingen nu skal til at spille.
- Vi har ikke planlagt et formelt kursusforløb i forretningsforståelse. Vi prøver at definere de nye interne roller måned for måned ved personlige samtaler, mens vi tager samarbejdet med de nye driftsansvarlige hos TDC opgave for opgave, siger Flemming Blåbjerg.
Det er ikke kun hans egne folk, der skal vænne sig til it-afdelingens nye rolle. Martin Professionals forretningsenheder skal der også kommunikeres med, så de vænner sig til de nye forhold. Flemming Blåbjerg efterlyser derfor en aktiv indsats i forhold til de organisatoriske udfordringer fra leverandører som TDC-hosting.
Projektchef Palle Jensen fra TDC Hosting kan godt nikke genkendende til det behov. Omvendt siger hans erfaring med outsourcing ham, at det kan vare mellem seks måneder og to år, før it-afdelingens ansatte helt har fundet deres nye roller i en organisation, der har outsourcet.
- Men det er værd at vente på. For mange af de ansatte i it-afdelinger har typisk et rigtig godt netværk til produktion, salg og lignende, der giver dem et overblik over og indsigt i detaljer, som selv virksomhedens ledelse ikke har, og når de begynder at bruge den viden og netværket til proaktivt it-arbejde, så sker der noget, siger Palle Jensen.
Martin Professional havde tre hostingleverandører med i feltet, da man nåede frem til målstregen. Flemming Blåbjerg havde opstillet nogle kriterier, som blev brugt til at kigge leverandørerne efter i sømmene forud for den endelige afgørelse:
Leverandørens størrelse
Leverandørens kompetence
Service levels
Referencer
Pris for implementering
Pris for drift
Mavefornemmelse
- Det sidst kriterium lyder måske lidt ukonkret, men den slags kontrakter hopper man ikke bare ind og ud af. Det ender måske ikke ligefrem med et partnerskab, men it-afdelingen skal arbejde tæt sammen med hostingleverandøren til hverdag, og så man skal også føle, at det er rigtigt, siger Flemming Blåbjerg.
Han fortæller, at der i den femårige kontrakt er aftalt faste punkter, hvor Martin Profesional kan tage serviceniveauet op til revision og springe fra. På den måde har hans it-board reelle valgmuligheder undervejs, selv om det vil være et stort spring.
Kvalitetssikringen af ydelsen måles på oppetider for webløsning, ERP og adgang til internettet. De målinger har Flemming Blåbjerg og it-afdelingen lavet i flere år, og derfor har de et godt sammenligningsgrundlag.
- Vi har med outsourcingprojektet valgt en løsning, der er dyrere end det, vi havde før. Men nu ved vi helt præcist, hvad vi får for pengene, og vi kan rådgive forretningsenhederne om, hvad det reelt vil koste at anvende teknologi på nye måder og dermed tilføre forretningen større værdi, siger han.
Billedtekst:
- Vi prøver at definere de nye interne roller måned for måned ved personlige samtaler, siger it-chef Flemming Blåbjerg, Martin Professional.
Boks:
Om Martin professional
Martin Gruppens godt 1.000 ansatte omsatte i 2005 for 954 millioner kroner og havde et underskud på 49 millioner kroner.
Selskabet har hovedsæde i Århus og producerer i Frederikshavn, England og Kina.
OriginalModTime: 23-03-2006 14:38:46