Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. februar 2006.
Danske virksomheder får bedre og bedre styr på deres softwarelicenser. To årsager er indsatsen mod pirateri og ITIL-standardernes sejrsgang i de danske it-afdelinger.
Danske virksomheder frygter, at piratpolitiet i form af advokaterne for Business Software Alliance (BSA) kommer på besøg og finder software, som der ikke er betalt den rigtige licens for. Derfor viser stadig flere virksomheder i alle størrelser interesse for at investere i software og procesarbejde, der kan hjælpe dem med at håndtere virksomhedens it-ressourcer.
Der findes ingen konkrete tal for interessen. Men udviklingen beskrives ens både blandt de softwarevirksomheder, der laver de såkaldte software asset management-værktøjer, i konsulentbranchen, der rådgiver om processerne, og hos formanden for BSA's danske aktiviteter, Trude Berg fra Autodesk:
- Vi synes, det er lykkedes for os at få stadig flere virksomheder til at forstå, at det er til stor hjælp at bruge software asset management-værktøjer til licensoptimering. Det handler både om at undgå at betale for lidt og for meget, siger hun.
Trude Berg peger samtidig på det forhandlerrettede arbejde, som hun har startet i sit nye job som licenses compliance handler for Nordeuropa i Autodesk:
- Softwareforhandlerne spiller en vigtig rolle i arbejdet med licensstyring. De har et ansvar for at rådgive kunderne om de licensforpligtelser, der følger med software - en rådgivning, der jo reelt kan være en konkurrencefordel for en forhandler, men til nu mest er blevet anset som et problem i salgsarbejdet, siger hun.
Hvert år undersøger analysehuset IDC, hvor meget software erhvervslivet har installeret uden betaling.
De seneste tal stammer fra 2004 og viser, at 39 procent af al software i Europa, Mellemøsten og Afrika er piratkopieret. Danmark er klassens duks med 27 procent ulovlig software.
Men interessen for at kunne håndtere virksomhedens it-ressourcer kommer også fra en anden retning end frygten for licenspolitiet: Andelen af virksomheder og organisationer, der bruger de såkaldte ITIL-standarder eller lignende til at styre deres it-drift er fra 2004 til 2005 vokset fra 22 til 30 procent blandt private virksomheder og fra 11 til 23 procent i offentlige institutioner. (Ifølge "IT i Praksis" fra Dansk IT og Rambøll Management.)
ITIL står for Information Technology Infrastructure Library og software asset management er netop et af ITIL's otte hovedemner.
- De informationer, man får om hele it-installationen gennem en effektiv software asset management, har jo stor betydning for, hvordan man håndterer change management (opdateringer og nyinstallationer af software), siger chefkonsulent Nicolai Brehm-Suhr fra Rambøll Management.
Tema om licens-og kontraktstyring
Side 16-17