Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. januar 2006.
Open source-oprøret er nok startet ude i verden. Men i Danmark er der ikke udsigt til dramatiske opgør. De sidste otte år har rettidig omhu hos Microsofts danske chefer flyttet imagebarometret fra nødvendigt onde til højt respekteret.
Selvom analytikere forventer, at interessen for open source også vil vokse i Danmark, så er der ikke udsigt til revolution hos danske it- eller andre chefer - hverken i de offentlige institutioner eller private virksomheder. De er glade for Microsofts produkter, og selvom de fleste it-chefer ved festlige lejligheder godt kan øffe lidt over priserne og licenspolitikken hos Microsoft, så er selskabet ifølge Greens Analyseinstitut den mest respekterede udenlandske virksomhed blandt danske erhvervsledere.
På trods af, at der stadig verserer en historisk monopolsag mellem Den Europæiske Union og Microsoft, så er Microsoft blevet stueren i Danmark. Der er tre vigtige elementer i Microsofts vej fra et image som nødvendigt onde til højt respekteret i Danmark:
• Synlig og offentligt engageret ledelse.
• Oprettelsen af udviklingsaktiviteter i Danmark ved købet af Navision.
• Stærkt engagement i at skabe miljøet omkring IT-Universitetet.
De tre elementer er mere eller mindre indbyrdes forbundet og et udslag af rettidig omhu hos Microsofts skiftende danske topchefer siden 1998. Helt præcis siden den 1. oktober 1998, hvor Microsofts nordiske marketingchef, Jens Moberg, overtog jobbet som administrerende direktør for Microsoft i Danmark.
Da Peter Max i 1998 skiftede direktørstolen i Microsoft ud med en i PBS, havde selskabet også i Danmark en enorm kommerciel succes. Men det dårlige image hobede sig nærmest op.
Siden 1990 havde Microsoft igen og igen været i konflikter med de amerikanske konkurrencemyndigheder. Og da Microsoft i december 1995 konverterede til internettet blev web-browseren Internet Explorer for alvor et våben i en krig mod det hastigt voksende softwarehus Netscape - en konflikt der i maj 1998 blev fundamentet under den retssag om monopolmisbrug som i de næste mange år kom til at versere mellem Microsoft og USA's justitsministerium samt 20 delstater.
Med en uddannelse fra A.P. Møller - Mærsk og erfaring fra forskellige chefjob i IBM og Microsofts nordiske organisation gik Jens Moberg - godt hjulpet af mange nye produkter fra udviklingsafdelingerne i Seattle - til jobbet med den rigtige blanding af købmandskab, beslutsomhed og ydmyghed. De samfundsmæssige konsekvenser kan ses i det positive image, Microsoft nu har i Danmark, og de personlige konsekvenser kan ses i Mobergs hastige opstigning til chefjob i den nordiske, europæiske og nu amerikanske Microsoft-organisation.
Microsofts danske ledelsesstil er fortsat med Klaus Holse Andersen, der overtog direktørstolen i Danmark efter Jens Moberg, og Jørgen Bardenfleth, der tog over, da også Klaus Holse Andersen blev forfremmet videre i Microsoft.
Den synlige og engagerede ledelsesstil har Microsofts danske chefer og deres medarbejdere både brugt til at rykke frem med Microsofts produkter helt ind i serverrummene i store it-tunge danske virksomheder og til at placere sig som interessenter eller stakeholdere i it-branchens foreninger og samfundslivet.
Jens Moberg har været formand for IT-Brancheforeningen og medlem af tænketanke under socialdemokraten Poul Nyrup Rasmussens samt venstremanden Anders Fogh Rasmussens regeringer. Klaus Holse Andersen er medlem af Innovationsrådet og bestyrelsen for ITEK, der er it-armen af Dansk Industri. Jørgen Bardenfleth er medlem af hovedbestyrelsen i IT-Brancheforeningen og af det Globaliseringsråd, der snart barsler med visioner for Danmarks rolle i verden.
Da Microsofts topledelse i april 2001 gav grønt lys til købet af Navision, valgte den klogeligt både for udviklingsarbejdet og anseelsen i Danmark at gøre Navisions hovedsæde i Vedbæk til centrum for de europæiske udviklingsaktiviteter i Microsoft Business Solutions. Et helt andet selskab end Microsofts danske salgsselskab men ikke desto mindre vigtig for Microsofts image.
Endelig har Microsoft været meget aktiv i forbindelse med udviklingen af det miljø omkring IT-Universitetet, der i fremtiden skal levere arbejdskraft til koncernens egne udviklingsaktiviteter men nok så væsentligt til kunderne. Microsoft har for eksempel åbnet et Technology Lab i IT-væksthuset 5te, der bogstavelig talt ligger på toppen af IT-Universitetet.
I løbet af otte år er det mere eller mindre bevidst lykkedes Microsoft at skifte et image som grum monopolist ud med billedet af et softwarehus med engagement i samfundet og Danmarks placering i verden. Man fristes til at sige i modsætning til IBM i Danmark, som med købet af Mærsk Data og DM Data i august 2004 også købte sig til danske it-kronjuveler med internationalt potentiale i form af løsninger på logistikområdet.
Nok er IBM også højt respekteret af danske erhvervsledere, men selskabet har åbenbart ikke haft et kommercielt behov for at markere samfundssind som Microsoft - endnu. For siden Lars Mikkelgaard-Jensen i januar 2004 tog over som administrerende direktør i IBM Danmark efter IBM-veteranen Carl Christian Ægidius, er IBM's blå image trængt længere ud bag ved Microsofts farvestrålende vinduer.