Distributør scorer på elektronikboom

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. november 2005.


It-distributøren Actebis satser på forbrugerelektronik som MP3-afspillere, fladskærme og dvd-optagere - og det giver pote.
Op i fart Smilene er brede hos den danske afdeling af den tyskejede it-distributør Actebis, som efter en ekstra satsning på forbrugerelektronik ser frem til en forrygende julehandel.
- De næste fem-seks uger bliver rigtig spændende for os. Vores prognoser viser, at omsætningen ryger i vejret med omkring 30 procent. Primært som følge af, at vi har udvidet på forbrugerelektronikområdet, siger Torben Qvist, der er administrerende direktør for Actebis.
Han mener, at den øgede satsning på forbrugerelektronik er naturlig for Actebis, som siden 1994 har sørget for at bringe pc'er, skærme og andet it-isenkram ud til danske forhandlere. I den tid er omsætningen i Actebis vokset fra 19 til 1.900 millioner, og overskuddet er fulgt med. I 2004 blev det til et plus på 25,2 millioner kroner.
- Forbrugerelektronik og it-produkter smelter sammen i mediecentre og andre konvergensprodukter. Det betyder, at markedet udvides, da vi dels har it-producenter som HP og Canon, der sender forbrugerelektronik på markedet, dels de traditionelle elektronikselskaber, som har brug for en effektiv distributionskanal til produkterne for at klare sig i konkurrencen med it-selskaberne, siger Torben Qvist.
Toptrimmet salgskanal
Den udvikling har it-analytiker Anders Elbak fra IDC tidligere peget på i Computerworld, hvor han vurderede, at it-producenterne står stærkt i konkurrencen med elektronikselskaberne. Blandt andet fordi it-selskaberne efter de seneste års store prisfald på hardware står med en toptrimmet salgskanal.
- Vi har udvidet vores samarbejde med elektronikproducenter på områder, hvor de tidligere solgte direkte til forhandlere, så udviklingen er allerede i fuld gang, siger Torben Qvist.
Actebis har blandt andet udvidet distributionsaftalerne med Sony og Samsung, og så sent som i sidste uge indgik selskabet en ny distributionsaftale med Harman Consumer Scandinavia omkring salg og rådgivning af hovedtelefoner og mikrofoner fra AKG.
- Aftalen med AKG er et godt eksempel på udviklingen, hvor leverandørerne af forbrugerelektronik i stigende grad vender sig mod it-distributørerne, mener Qvist.
Kræsen med leverandører
Actebis indgår dog ikke nye aftaler i flæng, da selskabet holder fast i en strategi, der har givet de sorte tal på bundlinjen i årevis, mens de værste konkurrenter som Scribona, Tech Data og Ingram Micro har tabt millioner af kroner.
- Vi samarbejder med nogle og tredive leverandører, og det er markant færre end mange af vores konkurrenter, siger Torben Qvist.
Actebis adskiller sig fra flere af selskabets største konkurrenter, da det holder fast i sit danske lager i modsætning til tendensen blandt konkurrenterne. De samler i konsolideringens navn lagrene i Sverige. Actebis har lige fra starten haft lager her i landet og har i år udvidet lageret i Taastrup i udkanten af København.
- Vi har også regionaliseret, men hos os ligger det centrale lager i Danmark. Vi har i år udvidet kapaciteten med 30 procent for at kunne følge med, siger Torben Qvist.
Et boomende marked
Muligheden for at få foden indenfor på markedet for forbrugerelektronik er meget attraktiv for it-distributørerne, da det er et marked præget af voldsom vækst. Ifølge en opgørelse fra Branchen ForbrugerElektronik (BFE) bød 2004 på en salgsfremgang på 14 procent og en omsætning på 11 milliarder kroner. Udviklingen ser ud til at fortsætte i 2005, hvor BFE forventer en omsætning på 12 milliarder kroner. Opgørelsen omfatter blandt andet produkter som fladskærms-tv, dvd-optagere, DAB-radioer og MP3-afspillere.
- Vi har store vækstmuligheder, hvis vi formår at udnytte erfaringen fra vores traditionelle forretningsområder, som har været under hårdt pres de seneste år. Antallet af solgte bærbare pc'er er eksempelvis eksploderet, men priserne er samtidig blevet presset i bund, så de øgede mængder af varer har stort set ikke øget omsætning eller indtjening, siger Torben Qvist.
Derfor mener han, at det er en gylden mulighed, der byder sig med forbrugerelektronikken. Og at vi kun har set begyndelsen.
- Jeg er sikker på, at der ligger et stort vækstmarked og venter på it-distributørerne inden for forbrugerelektronik, hvilket også i stigende grad er ved at gå op for producenterne, mener Qvist.

Billedtekst:
Actebis har lagt sig
i overhalingsbanen med sin satsning på forbrugerelektronik. Ikke mindst i julemåneden
regner direktør Torben Qvist
- her i sin Peugeot 307 CC -
med at kunne trykket sømmet
i bund. Foto: Torben Klint.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere