Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. oktober 2005.
Nye luftfotos afslører, hvorfor der tilsyneladende stadig er få bilister, der bruger Øresundsbroen.
Der gik engang en historie om, at transporterhvervet i Sverige brokkede sig højlydt til de svenske politikere og Statens Högertrafikkommision, da det svenske trafiksystem sidst i 1960'erne gik fra venstrekørsel til højrekørsel. Historien lyder, at transporterhvervet derfor fik en overgangsordning, så de først behøvede at skifte kørebane-side en måned senere end alle øvrige bilister.
Om det er denne overgangsordning, der stadig er gældende ude i Øresund mellem Peberholm og den svenske kyst er uvist. Under alle omstændigheder kan Computerworld med hosstående luftfoto fra Google Earth nu afsløre, at hvis man fra svensk side vil ende ovre i højre side af vejen, når man når den danske kyst, så skal man starte i det venstre spor i Sverige.
Måske har ingeniørerne bag tegningerne til broen glemt, at Sverige allerede for mange år siden opgav venstrekørsel.
Computerworlds afsløring kan således også forklare det, som ellers længe har undret politikere, embedsmænd og trafikplanlæggere på begge sider af Sundet: Hvorfor der dog ikke er flere, som kører over Øresundsbroen.
Forklaringen er således, at der faktisk er ganske mange som forsøger på det og begiver sig af sted, men at kun de færreste når over på den anden side - de glemmer formodentligt at skifte kørebane-side halvvejs og ender i sundet.
Billedtekst:
Computerworld kan med nye luftfotos afsløre, at Øresundsbroen ikke er limet ordentligt sammen.
Foto: Google Earth/ Digital Globe