SAP tager hånd om skuffelse over CRM

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.


Belært af den succesrige nye spiller Salesforce.com arbejder SAP på at gøre sit CRM-system bedre.

SAP har taget kritikken af virksomhedens system til customer relations management (CRM) til sig og sat en stor flok udviklere til at sikre, at det giver sine primære brugere - sælgerne - et større udbytte.
- Vi har haft for stort fokus på de sælgere, der stod med vanskelige konfigurationsopgaver, og på integrationen til andre systemer, siger den højest placerede dansker hos SAP, Jim Hagemann Snabe. Han har ansvaret for udviklingen af SAP's løsninger til alle industrier.
For sælgerfolket er CRM fra SAP, Siebel og fra flere andre blevet en klods om benet. De mødes med krav om omfattende daglig registrering af kundekontakter og forhandlinger. Men også sælgernes ubehag mod at underminere egen viden-er-magt-position, har spillet ind. Sælgernes modstand mod at bruge CRM er en af årsagerne til, at store virksomheder verden over står i kø med beretninger om, hvorledes CRM har skuffet. Herhjemme finder man Grundfos, SAS og BG Bank blandt de utilfredse.
Ifølge Jim Hagemann Snabe har endnu en faktor dog spillet ind for utilfredsheden. Mange virksomheder, og heriblandt mange SAP-kunder, købte enkeltstående CRM-løsninger. SAP selv var sent ude med CRM. Produktet var til gengæld integreret med systemerne, som håndterer økonomi, debitorer, produktion og andet.
SAP har lært af den store succes, som den nye spiller på markedet, Salesforce.com, har.
- Det var typisk rebelske sælgere, der koblede sig på online-systemet uden om virksomheden, fordi de fra andre havde hørt, at her var et rigtigt godt hjælpeværktøj til mersalg, fortæller Jim Hagemann Snabe:
- Og på et tidspunkt blev onlinetjenesten så stor en ting, at virksomhederne måtte overveje at koble sig officielt på.
Afsætningsmæssigt har SAP imidlertid dundersucces med sit CRM-system. Omsætningsmæssigt har SAP det største salg af nye licenser, og ifølge analysehuset Gartner steg SAP's CRM-omsætning i 2004 med 23 procent. Væksten hos CRM-branchens tidligere gigant, Siebel, var på 2 procent, PeopleSofts på 7 procent, og Oracles på 3 procents.
Siden har Oracle opkøbt PeopleSoft og bebudet et opkøb af Siebel, hvilket gør virksomheden til den største spiller på CRM-markedet. Med 84 procent vækst blev den ubestridte højdespringer Salesforce.com, hvis tjeneste koster brøkdele af de andres produkter.
Falder Siebel-købet på plads, får Oracle imidlertid også en online-tjeneste i hus. SAP er dog også på vej med en.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere