Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. september 2005.
Banker verden over er trætte af deres komplekse it-systemer, viser en analyse. Jyske Bank mener, de egenudviklede systemer giver den største fleksibilitet.
Bankernes lukkede it-systemer er besværlige og dyre. Det får banker verden over til at overveje at skifte til standardsystemer for at opnå større fleksibilitet, mindre vedligeholdelse samt at gøre it til et våben i konkurrencen. Det konkluderer en ny undersøgelse foretaget af konsulenthuset Accenture og ERP-producenten SAP.
Tendensen er den samme i den danske finansverden, vurderer Ole Andersen, der er Executive Account Manager hos SAP - og specialiseret på finansområdet. Han peger på, at alle banker i landet primært arbejder med egenudviklede systemer, men er begyndt at kigge efter nye muligheder.
- Der er opstået en gryende erkendelse af, at standardsystemer kan være en erstatning eller supplement til bankernes egenudviklede systemer, de såkaldte kernesystemer. Og vi tror på, at flere banker seriøst vil overveje at skifte, siger Ole Andersen, der dog samtidig peger på, at de danske banker faktisk klarer sig ret godt med de eksisterende egenudviklede systemer. Der vil dog være besparelser at hente på vedligeholdelse samt øget fleksibilitet ved at skifte til et standardsystem, påpeger han.
Hos Jyske Bank er holdningen dog en helt anden. Klaus Skjødt, områdedirektør med ansvar for Koncern-IT i Jyske Bank, er uenig i, at implementering af standardsystemer vil øge fleksibiliteten. Jyske Bank har en differentieringsstrategi og mener ikke, at standardsystemer vil øge differentieringen og dermed konkurrencekraften, påpeger Klaus Skjødt.
- Vi har et mål om at bruge it som en strategisk forretningsmulighed. Vi tror på, at vi opnår fleksibilitet ved at bevare vores egenudviklede system og satse på videreudvikling og Service Orienteret Arkitektur (SOA), siger Klaus Skjødt.
Analysen peger på, at de centrale banksystemer er så besværlige for bankernes it-afdelinger, at næsten halvdelen af dem mener, at høje vedligeholdelsesomkostninger og manglende systemintegration vil påvirke bankens konkurrenceevne i de kommende år.
Klaus Skjødt fra Jyske Bank mener, at en investering i et standardsystem, der for eksempel er magen til konkurrenternes i finanssektoren, vil mindske konkurrenceevnen. Og han holder fast i, at vejen frem er en Service Orienteret Arkitektur.
- Med SOA kan vi kombinere egenudviklede services med købte services og samtidig differentiere os, vurderer Klaus Skjødt fra Jyske Bank.
1.500 bankfolk fra hele verden har deltaget i undersøgelsen. 40 procent af de spurgte kommer fra Europa, og 43 af verdens største banker er med i undersøgelsen.