Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. maj 2005.
Flere af de store producenter af mobiltelefoner har UMA-modeller på tegnebordet. Da modellerne for manges vedkommende er i udviklingsfasen, er producenterne ikke meget for at vise dem frem, men de er optimistiske, når det gælder teknologien.
Hvad enten man har et religiøst forhold til Nokia, Siemens eller Motorola, så er der udsigt til, at en kommende model kan mere end bare være mobil. UMA-telefonerne er på vej. Producenterne tror på teknologien, og mens nogle afventer udvikling og efterspørgsel, så har andre modeller på skitseblokken eller allerede i produktion.
Motorola er længst fremme i processen og har leveret mobiltelefonen til det forsøg, som Telia i øjeblikket kører sammen med 50 personer. Motorola viste en telefon frem på 3GSM i Cannes, der er UMA-kompatibel via Bluetooth, og de forventer at have en model klar i første del af 2006, der går på hjemmenetværket via WiFi.
Den finske mobiltelefonfabrikant Nokia tror også på, at UMA-bølgen vil skylle ind over landet inden for en overskuelig fremtid, og mobil-giganten har planer om at ride med på den. Nokia vil ikke vise deres bud på en UMA-mobiltelefon frem, men vil godt pege på, at de fleste af de nye modeller vil henvende sig til det segment, virksomheden kalder masseforbruger.
Tyske Siemens arbejder på at imødekomme en udvikling, hvor det nye UMA-marked rykker allerede fra 2006. Det gør Siemens med et produkt - en komplet UMA-pakke - der ikke blot indeholder en mobiltelefon, men også en trådløs router og en controller. Siemens er i øvrigt medstifter af det konsortie, der udvikler og definerer UMA-standarden.
Den japansk-svenske sammenslutning, Sony Ericsson, er en af de producenter, der vælger at se tiden lidt an. Virksomheden har ikke nogen umiddelbare planer om at producere en UMA-mobiltelefon eller sågar en WLAN-mobiltelefon, men fortæller at den følger teknologien og eventuelt behov for den på tæt hold.
Boks:
Vi har talt med:
• John Strand, teleanalytiker
• Preben Mejer, direktør for Innovation Lab
• Karsten Fogh Ho-Lanng, IDC analytiker
• Peter Bredgaard, direktør Telia Networks
• Andreas Lundin, manager, Nokia
• Per Alksten, produktmarkedschef, Sony Ericsson
• Michael Alström, produktmarkedschef, Samsung
• Steve Plunkett, Solutions Architect for Converged Networks,Motorola
• Bernt Jensen, pressechef, Siemens Danmark