Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2005.
Det er svært at udregne nytteværdien af it-værktøjer, der måske gør folk klogere. Men efterspørgslen efter software til indsamling, analyse og rapportering af informationer er alligevel høj, og derfor trives BI-leverandørerne.
Gennem de seneste år har landets direktioner krævet benhårde analyser af udbyttet af påtænkte it-investeringer - undtagen, når det gælder analyseværktøjer og -applikationer.
- Hvad er værdien af at blive klogere? Hvad er værdien af pludselig at kunne se noget, som man ikke så før?
Spørgsmål som disse er nærmest umuligt at besvare. De rummer imidlertid forklaringen på, hvorfor penge til analyseværtøjer og -applikationer, sidder mere løst, end penge til alt andet på it-fronten.
Produkter inden for, hvad der igennem mange år har heddet Business Intelligence, men som nu også ses betegnet som Business Analytics, opfattes mange steder som noget, man må have.
BI-projekter betragtes nemlig som en strategisk investering, fortæller BI-aktørerne Component Software, BusinessMinds og Platon samstemmende. Derfor forudsætter BI-investeringer typisk ikke en beregning af nytteværdien - en ROI-beregning (Return on Investment).
- Et fåtal af vores kunder efterspørger sådanne beregninger, og de er næsten umulige at udføre inden for vores fagområde, siger Michael Borges, administrerende direktør for Platon, med henvisning til den umulige prissætning af værdien af at blive klogere.
- Men der gennemføres mange foranalyser, hvor vi kortlægger udfordringer, peger på løsninger og kommer med overvejelser om udgifter i forhold til udbyttet, tilføjer Michael Borges, hvis firma har 70 ansatte og dermed er blandt de største BI-konsulenthuse i Norden.
Martin ABC Hansen, der netop har overtaget en nordisk strategisk post hos Component Software, forklarer den manglende ROI-fokusering således:
- Der findes kerneproblemer i organisationen, der bare skal løses, uanset it-budgettet. Det kan for eksempel være produktionsoptimering, og sådanne problemstillinger er større end nogensinde, siger han.
Component Software, der både er forhandler af BI-produkter og yder konsulentassistance, har 140 medarbejdere på nordisk plan. En langt mindre spiller er BusinessMinds, der kun rådgiver og kun har knapt en snes ansatte. Mange af disse har stor ekspertise inden for den tungere del af BI-arbejdet, nemlig datavarehuse. Sådanne er samlingssted for alle historiske og aktuelle data.
BusinessMind-direktør Philip Parslov mener, at manglen på målemetoder og erfaringstal kan være en medvirkende årsag til konkrete beregninger på det ventede udbytte.
- Men også det usikre datagrundlag, som beregningerne nødvendigvis må ske på, spiller ind. Alligevel vil vi klart anbefale, at man foretager en nytteværdiberegning, siger Philip Parslov.
Han pointerer dog, at det kræver mod at give sig i kast med beregninger på usikkerheder, men nogen gør det. Som eksempel nævner han en kunde - en stor virksomhed fra transportsektoren.
Transportvirksomheden havde i forvejen BI-værktøjer i hus, men man ønskede en modernisering på området. Virksomheden var ifølge Parslov klar over, at uden mere moderne værktøjer, gik man glip af løsninger til salg og marketing, samt til målstyring.
I nytteberegningen indgik en lang række faktorer - lige fra værktøjsanskaffelse til den nødvendige organisationsforretning samt konvertering af data. ROI blev beregnet for tre scenarier, hvorefter beslutningen var op til ledelsen.
En nøgleperson i ROI-arbejdet var en økonom, som sad højt placeret i projektet. Parslov mener, at denne økonom var udslagsgivende.
- Jeg tror, at økonomer og salgsansvarlige er mere vant til at arbejde med usikkerheder end it-ansvarlige, siger Philip Parslov.
BusinessMinds var også konsulenter på ROI-delen af opgaven. Ifølge Parslov lå regningen for konsulentydelser vedrørende den mere moderne platform samt for ROI op på et par hundrede tusinder kroner.
Hos en anden af selskabets kunder, en meget stor kommunikationsvirksomhed, blev nytteværdien først beregnet efter projektet var realiseret.
Kunden, der ikke ønsker at stå frem med navns nævnelse, oplyser til Computerworld, at forretningsledelsen anmodede om nærmere analyse af årsagerne til et problem. Brugen af BI-værktøjerne førte til en beslutning, der gav en årlig besparelse på 10 millioner kroner svarende til 7.000 procent.
Billedtekst:
ukonkret - Fra kunderne hører vi, at nytten af BI-projekter kan være ukonkret og derfor svær at sætte tal på. Omkostningsbesparelser kan relativt let kvantificeres, men taktiske og strategiske fordele er sværere at konkretisere, siger direktør Philip Parslov, BusinessMinds. Han anbefaler imidlertid, at der regnes på Return on Investment (ROI).