Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. november 2004.
Visual Radio-teknologi gør det muligt at sende tekst og grafik parallelt med radioudsendelser til mobiltelefoner. Teknologien er blot et eksempel på partnerskabet mellem it-giganten og mobilkæmpen.
Trådløs
Monaco: It-giganten Hewlett-Packard (HP) og mobilkæmpen Nokia er gået sammen om at gøre radioprogrammer synlige i mobiltelefonernes display.
Teknologien, som de kalder for Visual Radio, skal levere en slags grafisk brugerflade til mobiler med indbygget FM-modtager. Nokia har udviklet Visual Radio-teknologien, og selskabet er klar med de første telefoner, mens HP skal levere systemerne til radiostationerne.
Visual Radio-teknologien gør det muligt for radiostationer at udsende egenudviklet tekst, grafik og billeder parallelt med udsendelserne som supplement via GPRS til mobiltelefoner, der har FM-radio, og som er forberedt for det. Tanken er, at lytterne i telefonens display skal kunne se, hvilken sang der spilles og få oplysninger om kunstnerne. Stationerne skal kunne sende sammendrag og grafik ud med nyhedsudsendelserne eller kort ud med vejrudsigterne.
Herudover kan Visual Radio-brugerfladen sende tilbage. Dermed bliver radiolytning interaktivt, og det bliver nemmere for lytterne at deltage i konkurrencer og give deres mening til kende over for stationen.
Lytter længere
For radiostationerne er Visual Radio en ny måde at aktivere lytterne og dermed knytte dem tættere til stationen. Desuden giver det nye muligheder for at reklamere, og endelig vil stationen på en server kunne følge, hvor mange lyttere der har Visual Radio-funktionen slået til, hvilket giver nye informationer om lytternes adfærd.
Den kommercielle radiostation Virgin Radio i Storbritannien er blandt de første, der har testet den nye teknologi.
- Lytterne sætter pris på information om, hvad vi spiller, og vores erfaring er, at det får dem til at lytte længere. Samtidig er det interessant for os at udvide vores tilbud til annoncører, siger James Gridland, der leder new media-afdelingen i Virgin Radio.
I Storbritannien har to en kvart millioner mennesker, ifølge James Gridland, lyttet til radio på deres mobiltelefon.
Nokia har netop lanceret de første to telefoner med Visual Radio-facilitet. Det drejer sig om den nye version af multimedieenheden 7710, som er i handlen inden jul, og megapixel kameratelefonen 3230, som kommer i begyndelsen af næste år.
Foreløbig fungerer Visual Radio udelukkende med FM, men ifølge Nokia er det ikke noget problem at omstille til det digitale DAB-radiosystem, når efterspørgslen kommer.
Fiorina og Ollila
Visual Radio er et blandt flere områder, hvor HP og Nokia er begyndt at samarbejde. De to selskaber er også gået sammen om løsninger, der gør det muligt at printe dokumenter og billeder ud fra mobiltelefoner.
- Nokia er en af vores allervigtigste partnere i en tid, hvor tjenesterne bliver digitale, mobile, visuelle og personlige, sagde HP-topchef Carly Fiorina, der sammen med Nokias Jorma Ollila indledte Nokias mobilitetskonference denne uge i Monaco.
- Visual Radio viser en flig af fremtiden, hvor multimedier, it- og kommunikationsteknologier kommer til at smelte sammen på en måde, som den udvikling, vi har oplevet de sidste ti år eller mere, blot har været indledningen til. Ud over underholdningstilbuddene vil denne udvikling give virksomhederne nye muligheder for at effektivisere ved at arbejde trådløst. Først ved at forbedre eksisterende processer og i næste fase ved at skabe nye måder at arbejde på, sagde hun.
Billedtekst:
Sådan kan et grafisk supplement til en radioudsendelse se ud med Visual Rado-teknologien.