Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. november 2004.
Virk A/S er et år efter planen for, hvordan der skal komme kroner i kassen. Men nu sætter selskabet turbo på at udvikle forretningen.
E-GOV
Den 1. september tiltrådte Per Palmqvist som administererende direktør for Virk A/S, et datterselskab af Krak A/S. En måned senere kunne han offentliggøre et årsregnskab med et minus på 11 millioner kroner.
Per Palmkvist Knudsen vil ikke love overskud i næste regnskabsår, men hans forretningsplan siger break even næste sommer - og derefter plus på bundlinien.
De tekniske problemer med den tidligere platform har betydet, at Krak er et år bagefter med at komme til at tjene penge på Virk.dk.
Konstruktionen som offentligt-privat partnerskab betyder, at Krak har fået et relativt begrænset honorar fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen for at udvikle erhvervsportalen. Kontrakten blev underskrevet i juli 2002 og løber fire år - med mulighed for forlængelse i et år. Så skal der holdes en ny licitation.
Indtægtskilder
Honoraret fra det offentlige bliver Virk A/S altså ikke rig på. Men der er en række andre ydelser, som skal gøre Virk.dk til en god forretning - og ikke som hidtil en kilde til underskud i hele Krak-koncernen: Videreudvikling af portalen, egenudviklede betalingsservices til offentlige og private kunder, annonceindtægter fra sitet, stadeplads-indtægter (fra samarbejdspartnere, der lægger services på sitet) og øvrige indtægter fra bannere, indholdssponsorater med videre.
- Det er selvfølgelig en udfordring, når der er et år mindre, end vi havde regnet med, til at tjene en investering på et stort tocifret millionbeløb hjem igen, siger informatikdirektør Kerny Ustrup, Krak.
- Men nu kører vi på for fuld skrue. Vi har stadig to - måske tre år - til at skabe overskud, siger han.
Som led i en reorganisering af Krak A/S er mange af Virks medarbejdere overført til Krak, for eksempel it- og udviklingsfolk.
Virk består herefter af ledelse, redaktion og folk, der tager sig af samarbejdsaftaler med eksterne partnere. Virk skal fremover købe sig til udvikling, salg og markedsføring hos Krak.
- I praksis vil det blive sådan, at alle erhvervsrettede tjenester fra Krak fremover lanceres på Virk.dk. De vil dog også kunne findes hos Krak - vi må ikke glemme, at Krak.dk med 800.000 unikke brugere om ugen er landets bedste udstillingsvindue, siger Kerny Ustrup.