Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Den fynske mobildistributør Tel-Ka har været tæt på at bukke under for engelske told- og skattemyndigheders beskyldninger om momssvindel. Nu lægger selskabet sag an mod de engelske myndigheder og kræver 54 millioner kroner i erstatning.
Den fynske mobildistributør Tel-Ka, som sidste år lå nummer ni på Computerworlds liste over Danmarks 100 dygtigste it-virksomheder, har det sidste år levet en omtumlet tilværelse.
Tyske og engelske told- og skattemyndigheder har nemlig beskyldt selskabet for at svindle for millioner i moms. De beskyldninger har fået Tel-Kas omsætning til at styrtdykke fra 4,8 milliarder kroner til knap 1,8 milliarder kroner i det seneste regnskabsår. Samtidig er et overskud på 53,5 millioner kroner i løbet af et år vendt til et tab på 56,2 millioner kroner.
- Englænderne beslaglagde store partier mobiltelefoner, som vi senere måtte sælge med et tab på 24 millioner kroner, og momstilgodehavender for 35 millioner kroner. Vi gik fra at have masser af penge i kassen til ingen i løbet af meget kort tid, siger Henning Borgersen, der er administrerende direktør for og medejer af Tel-Ka.
Den drænede pengekasse betød, at selskabet ikke havde råd til at købe nye varepartier, og forretningen gik derfor næsten i stå. Egenkapitalen smuldrede fra 72 millioner kroner til 16 millioner kroner, og halvdelen af medarbejderne måtte se sig om efter nyt arbejde. Alligevel væbnede selskabet sig med tålmodighed og ventede på, at de engelske myndigheder betalte momstilgodehavenderne tilbage.
- Pengene kom aldrig. Vi har nu brugt 3,5 millioner kroner på advokater i England og lagt sag an mod de engelske told- og skattemyndigheder. Vi kræver 54 millioner kroner i erstatning. Derudover overvejer vi at slæbe englænderne for menneskerettighedsdomstolen, siger Henning Borgersen.
Fanget i momskarrussellen?
Tel-Kas besværligheder kommer samtidig med, at de engelske og tyske told- og skattemyndigheder har taget fløjlshandskerne af i kampen mod momssvindlere. Hensigten er at få bremset de momskarruseller, som drejer lystigt omkring og snyder EU-landenes pengekasser for milliarder af kroner.
- Vi har ikke gjort noget forkert. Jeg er fortørnet over, at myndighederne skyder med spredehagl i jagten på de brodne kar i branchen. Vi har brugt over ti år på at bygge Tel-Ka Head op. Overivrige embedsfolk har nu bombet os fem år tilbage i tiden, siger Borgersen.
Momskarrusellerne har drejet rundt i mange år. Svindlen foregår eksempelvis ved, at et selskab i England sælger et stort parti mobiltelefoner til et selskab i Tyskland uden at betale moms, fordi begge lande er medlem af EU.
Selskabet i Tyskland sælger så telefonerne videre til et andet selskab i Tyskland, men opkræver moms af salget. Derefter sletter selskabet momsen fra regnskabet og lukker. Eftersom det snyder med momsen, kan det sælge telefonerne billigt til det andet tyske selskab, der igen sælger dem tilbage til det engelske selskab uden moms. Sådan drejer karrusellen, indtil bagmændene har scoret en kæmpe fortjeneste på moms, de aldrig har betalt.
- Vi er på ingen måde blevet fanget i moms-karruseller. Vores advokater i England giver os fuldstændig ret og mener, at vi har en sikker sag mod myndighederne, siger Henning Borgersen.
Ifølge Henning Borgersen har myndighedernes hårde fremfærd betydet, at Tel-Ka Head kun kan takke sine bankforbindelser for, at selskabet stadig eksisterer.
- Bankerne har heldigvis bakket op om Tel-Ka Head, selvom de har omkring 40 millioner kroner til gode, siger Henning Borgersen.
Tror på fremtiden
Han regner først med, at det retslige efterspil er overstået om tre-fire år, men er alligevel optimist og tror på, at Tel-Ka Head går en lys fremtid i møde. Distributøren fra Middelfart har spredt sine aktiviteter betragteligt, så det i dag handler med alt fra kød til mobiltelefoner. I de gode tider (2002/2003) stod mobildistribution dog for langt den største del af forretningen.
- Vi skal revurdere vores forretningsplan, men vi kommer helt sikkert til at distribuere masser af mobiltelefoner fremover, siger Henning Borgersen.
De europæiske myndigheders fokus på momskarruseller har fået flere andre mobildistributører, heriblandt Comitel, til at være yderst forsigtige med, hvem de køber mobiltelefoner af. I Comitels tilfælde betød det, at virksomheden i det seneste regnskabsår fik barberet godt 30 procent af omsætningen, selv om selskabet ikke selv var i myndighedernes søgelys.
- Jeg er ikke bange for at handle med mobiltelefoner. Vi har igennem mange år opbygget et netværk af forhandlere og distributører, som jeg stoler på. Myndighedernes fokus på momskarruseller og den generelle branchepanik får os ikke til at droppe mobildistribution, siger Henning Borgersen.
Toptekst: Bibliotek på havnen
Den nyeste satsning i den vidtforgrenede Tel-Ka-forretning er en lystbådehavn i Middelfart. Havnen får navnet Tel-Ka Marina og indeholder, ud over plads til lystbåde, også kulturhus, bibliotek, biograf, restauranter og butikker.
Toptekst: Mobiltelefon gav gennembrudet
Tel-Ka blev grundlagt i 1994. Udgangspunktet var distribution af data- og teleudstyr. Med mobiltelefonens gennembrud i 90'erne voksede Tel-Ka voldsomt, og det var den femtestørste virksomhed i Computerworlds Top 100-undersøgelse sidste år.
Billedtekst: I regnskabsåret 2002/2003 slæbte hver af de i gennemsnit 17 medarbejdere hos mobildistributøren Tel-Ka Head i Middelfart syv millioner kroner hjem til virksomheden og ejeren Henning Borgersen (billedet). Dermed havde Tel-Ka de mest effektive medarbejdere i sidste års Top 100-undersøgelse.